Serie-recension: En enda...

Genre: Romantik, drama
Sidor: 500, 512 & 500
Förlag: Forum
Utläst: Mars 2019

Handling
Simona Ahrnstedt lämnar de historiska berättelserna bakom sig och lanserar en ny serie samtidsromaner med starka kvinnliga huvudpersoner, spännande intriger och erotiska äventyr.

En enda natt är en berättelse om hämnd, maktkamp men framför allt: förbjuden kärlek. En enda hemlighet är en berättelse om starka kvinnor, het passion och de hemligheter vi alla döljer. Sist men inte minst så handlar En enda risk om kärlek, sex och spänning. Två människor som är varandras motpoler förs samman av ödet i ett vintrigt Norrbotten.

Mina tankar om serien
Om ni funnits med en tid på bloggen så vet ni att jag verkligen uppskattat Simona Ahrnsteds tidigare böcker av historiskt tema. Jag var osäker på om jag verkligen skulle uppskatta dessa böcker men jag älskade dem verkligen! Wow vad bra dem var.

Jag älskar upplägget i de tre böckerna och hur historierna överlappar varandra och passar så fruktansvärt bra ihop. Du får följa med flera olika personer inom en viss bekantskapskrets och lära känna allt fler och fler ju längre du kommer in i serien. Jag blev efter första boken först förvirrad och fattade inte varför jag skulle behöva skiljas från mina älskade karaktärer, men sen kom jag på mig själv med att älska det. Det var riktigt härligt och framförallt spännande att få ta del av så många olika människor och deras resa och historia. Så mycket utveckling av olika personligheter och ja, jag bara fastnade helt enkelt. Det gick inte att sluta läsa och när jag väl gjorde det så gick jag omkring och tänkte på vad som hänt i boken och vad som skulle kunna hända. Den fastnade liksom i min hjärna, haha!

Även fast jag som läsare fick möta många olika karaktärer genom seriens gång så känner jag ändå att författaren lyckats ge dem viktiga karaktärerna ett djup. Ibland när jag läser böcker som byter vilken karaktär man följer så blir karaktärerna lätt "platta". Jag upplever då att man då lägger mer tid på själva handlingen än på att utveckla personerna i den, vilket jag inte uppskattar. Så jag blev riktigt glad när jag märkte hur bra Simona jobbat med både karaktärerna och handlingen. Allt är så genomarbetat och välskrivet. Jag tycker inte det finns några onödiga händelser, personer eller blad i denna bok. Varenda liten sida är väl utnyttjad och har något viktigt att tillföra berättelsen.

Kort och gott uppskattade jag verkligen denna serien, trots att jag till en början var orolig för hur det skulle gå när Simona lämnat de historiska berättelserna bakom sig. Denna serie är verkligen värd att läsa och jag är så glad att jag tog mig tiden att göra det. För mig är denna serie en fullpoängare, 5/5. Det finns inget jag skulle ändrat med den även om jag hade chansen. Den är fulländad.