onsdag 15 mars 2017

Warriors: Ut i det vilda

Författare: Erin Hunter
Genre: Fantasy
Sidor: 308 
Förlag: Bokfabriken (tack så väldigt för boken!)
Utläst: 14/3 - 2017

Handling
"Endast eld kan rädda vår klan." 

Profetian är mystisk, men klanledaren Blåstjärna litar på budskapet från förfäderna. Hotet mot katterna i Åskklanen växer sig nämligen starkare för varje dag som går. 

I generationer har de fyra kattklanerna delat upp skogen enligt lagarna som deras förfäder en gång stiftat. Men tiderna förändras och alla respekterar inte längre kodexen som styr krigarkatternas liv. Samtidigt blir den lömska Skuggklanen alltmer aggressiv och stolta krigare dör i de våldsamma striderna mellan klanerna. 

En dag vågar sig den nyfikna huskatten Rost ut i skogen och han dras omedelbart in i kampen. Men klarar en vanlig huskatt det hårda livet bland vildkatterna? Har han styrkan att överleva när han beger sig ut i det vilda?

Tankar om boken
När jag satte mig och började läsa boken tänkte jag att "det får väl bli som det blir" i princip. Alltså, var inte mina förhoppningar skrikande höga. Men, jag kan säga er att jag blev överrumplad. 
HERREGUD vilken bra bok! För mig som älskar det där med lite fantasy och sen katter, det var en underbar kombo. Jag som faktisk inte trodde jag skulle tycka om det så mycket, blev istället förälskad. 

Jag läste ut denna boken på två dagar. Trots att jag har skola och annat hann jag med det, för det går inte släppa boken ifrån sig så fort man börjat läsa. Den är så spännande och det är så roligt att helt plötsligt få se världen från en katts perspektiv. Tyckte det var en riktigt bra idé att göra det så, och jag tror absolut inte det hade varit samma sak om man bytt ut katterna mot människor. 

Handlingen var jättebra komponerad och det finns verkligen inget dåligt att säga om den. Den är bra med detaljer och beskrivningar och hela världen de lever i är så bra uppbyggd att den känns levande och realistisk. Det är faktiskt så att jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna vara så i vår värld också. Vore inte det coolt? Katterna, hur det bor och hur det är uppdelat i deras lilla värld är jätteintressant att få ta del av. Det blir liksom som att man får uppleva en helt ny värld och det är så roligt att få detta nya perspektiv på det liv vi lever som människor. 

Karaktärerna i boken får man snabbt en känsla för vilka dem är och det är svårt att inte tycka om alla (förutom de onda då). Dessutom gillar jag idén med hur de får sina namn i boken och var de betyder. Och hur det är uppdelat i deras klaner med olika uppgifter osv. Jag skulle lätt vilja leva det livet som en katt istället för det jag lever nu. För det verkar spännande, utmanande och intressant. Och jag gillar att de lever ute i skogen, typ som indianstammar. 

Trots att boken är typ för yngre än mig så hade jag verkligen inga problem med det. Jag tycker denna boken kan läsas av alla och språket är bra och anpassat för att det ska passa en bred målgrupp, vilket jag tycker är bra.
Inget i boken är heller för tramsigt eller töntigt, utan jag tycker det är bra skrivet och har ett bra innehåll för att kunna passa många. Unga som vuxna.


Jag skulle verkligen rekommendera denna boken till de som gillar djur och som gillar att läsa, och till vem som helst. För den passar alla. Men även de som kanske har lite svårt att komma igång med läsningen. Denna boken är lättläst, men också otroligt spännande och jag lovar att du kommer älska den, precis som jag. 

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar