torsdag 9 mars 2017

Skuggornas stad: Lockad av ondska

Författare: Yamilé Andreasson
Genre: Fantasy, spänning
Sidor: 261
Förlag: L.C Förlag (stort tack för boken!!)

Utläst: 8/3 - 2017

Handling
Att leda folket i Skuggornas stad var en stor uppgift och inte i sin vildaste fantasi hade Ariana trott att det skulle bli hennes öde. Fast det var innan hon träffade Carmine, vampyren som gjorde allt för att försvara henne och hade tagit henne med storm. 
Men hur skyddar man någon som är på väg att dras in i mörkret? Som lockas av ondskan som hotar att förgöra en hel värld? 

Zack trodde aldrig han skulle sakna någon, men det var innan han träffade Ariana. Han vägrar tro att ödet är förutbestämt, att hon glömt honom och loppet redan är förlorat.
Han ska vinna hennes hjärta ännu en gång. Men först måste han lista ut vem han egentligen är och vilket öde som väntar. Sedan ska de härska över världen sida vid sida.

Tankar om boken
Yamilé gör det igen! En mycket spännande bok med allt inom fantasy-världen som man kan önska sig. Änglar, vampyrer, demoner, hamnskiftare, älvor och magi med mera. Wow!

Jag läste för ca ett halvår sedan första delen i denna serien och tyckte om den, men jag ansåg då att det fanns en del saker som man kunde förbättra, och det tycker jag helt klart Yamilé har gjort i denna boken.
Beskrivningar och detaljer har blivit allt fler, och det är mycket mer känslor och liknande. Dessutom så sker det väldigt mycket i denna boken, och det är typ små "cliffhangers" genom hela boken som hela tiden gör att man vill läsa mer och mer och mer. Superbra skrivet verkligen! För genom det så håller man uppe intresset hela tiden och man längtar liksom tills man får läsa nästa sida. 

Karaktärerna är väldigt många i boken och när jag säger så så förstår jag om man direkt tänker "ONEJ, hur ska jag någonsin kunna hålla koll på alla?". Men, faktum är att boken är skrivet på ett sådant sätt att det faktiskt går att hålla koll på alla och ja, de alla har en mening för handlingen och jag tycker de tillför något. Det är bra portionerat i boken om man kan säga så och de är lätta och intressanta att följa. 

Boken är alltså väldigt bra skriven och genomtänkt. Det är en mycket intressant handling med bra fantasy-innehåll (sjukt spännande väsen, krafter och liknande) och jag gillar starkt de små cliffhangers som finns lite överallt i boken. 
Det händer hela tiden något och man kan liksom aldrig gissa vad som kommer hända på nästa sida, vilket jag älskar. För då är det som mest spännande liksom.
Samma gällande slutet, så sjukt oväntat och bra. Det gör att man direkt vill veta mer, och att man i samma stund blir frustrerad över att det inte finns någon fortsättning än, haha. Men jag hoppas den kommer ut inom kort. 

Kan inget annat än att säga att jag verkligen ser fram emot fortsättningen. Och att jag verkligen tycker att ni ska kolla in Yamilé och serien "Skuggornas stad", för jag är verkligen imponerad av henne och serien. Mycket bra!

Betyg: 5/5

2 kommentarer:

  1. Har inte hunnit läsa första delen än, men den ligger högt på min att läsa lista. Blev väldigt sugen på att bli klar så jag kan fortsätta med denna nu när jag läste din recension! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både böckerna är verkligen jättebra! Rekommenderar dem starkt.
      Tror att du kommer gilla dem precis lika mycket som mig. :)

      Radera