onsdag 1 mars 2017

Bokbloggsfråga v.9

Denna grej anordnas av Barnboksbloggen och det går då ut på att man får en fråga varje vecka, som oftast har någonting med böcker att göra, som man då får svara på varje vecka.



Denna veckans fråga låter såhär: Vad har du lättast respektive svårast för att skriva om – böcker du själv älskar, böcker du tycker är sådär mittemellan eller böcker du tycker är dåliga? Varför tror du att det är så?

- Böcker jag tycker dåliga om tror jag. För liksom, om jag läser en bok som jag verkligen tycker om (som t.ex. Glastronen) då blir det automatiskt att hela min recension sprudlar av energi och kärlek till boken. Men negativa recensioner, det blir så mycket negativt i dem. Det ser man inte mycket av här på min blogg som tur är. Jag råkar nästan alltid välja böcker jag gillar faktiskt, skönt, haha!

Men, det är liksom inte roligt att skriva en negativ recension. Energin i inlägget blir liksom låg och det kan bli en del klaganden och "om det hade varit såhär så hade det varit bättre", och det känns inte så roligt. 
Därför brukar jag tänka ganska mycket innan jag väljer en bok för att jag ska slippa skriva sådana recensioner. 
Så, jag skulle säga att recensioner där jag skriver om en bok som jag tycker är dålig är jobbigast eller svårast att skriva. Mest för att det är inte roligt att skriva en negativ text på det sättet men även för att det kanske skulle kännas lite elakt emot författaren. Liksom det är någon som har suttit sig ned och tagit sig tid att göra detta. Menmen, så kan det bli ibland!

Såklart ger jag alltid min ärliga åsikt om det jag läser, och jag skulle aldrig säga att jag tyckte att en bok som i själv verket sög var bra. Men det är inte det roligaste kanske. 

Tur att jag är så bra på att välja böcker till mig själv att jag oftast slipper sådant. Haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar