tisdag 21 mars 2017

Bokbloggsfråga v.12

Denna grej anordnas av Barnboksbloggen och det går då ut på att man får en fråga varje vecka, som oftast har någonting med böcker att göra, som man då får svara på varje vecka.



Veckans fråga låter såhär: Då och då skickar ju bokförlagen ut pressutskick och recensionsexemplar. Ibland kommer det bara böcker, och ibland kommer boken tillsammans med något annat roligt som anknyter till bokens tema. Jag har dock funderat lite på hur det går till hos förlagen när de bestämmer vilka bloggar som ska få sådana här pressutskick. Har någon av er koll? Har ni på något sätt anmält er eller jobbat aktivt för att få vara med på listorna över vilka som ska få pressutskick? Eller tvärtom, tillhör du de som innerligt önskar, men aldrig får något? Och till sist, vad tycker ni om själva konceptet, är det bara kul att få sån här post eller känner ni att det förpliktigar?

- Jag vet faktiskt inte hur de gör med det. Men man önskar ju i alla fall att det var lite så att de ser över vilka böcker man läst och gillat, och sen att de väljer ut vilka böcker man får utifrån det. 
Men antar att det inte är så, utan att de ser över vilka som bloggar mest och vilka som kanske läser mest och snabbast och skriver bäst inlägg och sen skickar till dem? 

Jag får ibland sånna utskick som jag inte bett om, men det är inte så ofta det händer. Såklart är det kul att få oväntade paket, det är ett jättekul koncept, så jag tackar ju absolut inte nej när något kommer. Och jag tänker att, om jag inte bett om det så är det inte världens press att jag MÅSTE skriva om böckerna nu direkt eller så. För i så fall borde det finnas en överenskommelse tycker jag. Såklart brukar jag alltid läsa böckerna och recensera dem så fort jag får tid. Men ingen press, förutom om det är något jag kommit överens om med förlagen. 

5 kommentarer:

  1. Jag vet inte heller hur det fungerar men jag tycker att du har en sund inställning till oväntade recex.

    SvaraRadera
  2. Exakt, har man inte aktivt avtalat att denna bok ska recenseras så känns det helt okej att ta den när det passar mig själv.

    SvaraRadera
  3. Ja men det är väl rätt tänkt.

    SvaraRadera
  4. Har man inte bett om boken eller tackat ja på ett erbjudande så ska man nog inte heller känna någon press utan ta det när man hinner och orkar.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte fått något spontant ännu men är faktiskt glad över det, men som du säger skulle det nog i sig vara lite mindre press med dem :)

    SvaraRadera