måndag 27 februari 2017

Glastronen

Författare: Sarah J. Maas
Genre: Fantasy, spänning
Sidor: 399
Förlag: Modernista (tack så jättemycket för boken!!)
Utläst: 24/2 - 2017

Handling
I kungadömet Adarlan där magi och gamla seder förbjudits, och där härskaren styr med järnhand kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott. Hon reser dit, inte för att mörda kungen, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling mördare, tjuvar och soldater blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe. 
Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet, Chaol Västfall, kommer att träna henne. Och båda kommer att försöka vinna hennes hjärta. 

Men något ondskefullt ruvar i glasslottet, något som är där i syfte att döda. Celaenas kamp för sin frihet övergår till en kamp för överlevnad, till ett desperat försök att förgöra de mörka krafterna innan de utplånar hela hennes värld.

Tankar om boken
För några år sedan läste jag böckerna i serien "De utvalda" som jag tyckte om väldigt mycket. Denna boken påminner mig om dem på något sätt, fast den är om möjligt ännu bättre. Jag ÄLSKADE den. 
I denna boken händer det något hela tiden. Inte en lugn stund finns, och handlingen är helt perfekt planerad och uttänkt. Det finns inte en sida som är onödig eller som skrivits bara för att boken ska bli längre. Den är perfekt. Genomtänkt in i minsta detalj.

Tanken med de tre huvudkaraktärerna och den roll de spelar är bra och skapar spänning. Kampen mellan de båda, Chaol och Dorian, för att vinna Celaenas hjärta, är intressant och gripande.
Celaena själv är intressant för att hon bryter normen. I denna boken är det inte mannen som framgår som starkast, det är kvinnan. Det är hon som är stark och modig, gör saker som inte ens en man skulle våga eller klara. Utan att blinka. Hon är magnifik, ett i sitt slag. Hennes tankar och hennes sätt att bete sig gör att man snabbt fattar tycke för henne. Hon är underhållande, och hon påminner mycket om mig. Hon är smått dryg, men det med humor.
Hon är till en början väldigt stängd som person och släpper inte in någon i sitt liv. Delar inte med sig av något till någon, och det är så underbart att följa hennes resa och få va med om hennes utveckling. För det sker verkligen något med henne. När hon får uppleva kärlek, och att va omtyckt, det är som att hon förvandlas, hon blir glad. Lycka. Och det gör henne om möjligt ännu bättre och man tycker om henne ännu mer. Hon är helt enkelt någon man skulle vilja vara eller någon man vill ha som kompis. 


Handlingen är bra och jag tycker om känslan av medeltid eller stormaktstid. Även om det inte utspelar sig i något som finns i våran värld, med tanke på magin och det icke existerande landet, så påminner det ändå om det, och om ni har följt mig ett tag så vet ni att sådant med en liten hint av historia och medeltid är sånt jag tycker om, speciellt om man blandar in fantasy i det. Det blir liksom magiskt då. 

Sammanfattnigsvis så är boken en fullpoängare då det är praktiskt taget omöjligt att lägga den ifrån sig när man väl börjat läsa. Den är så spännande att man bara vill ha mer, mer och mer. Vilket jag vill ha nu. 
Kan säga att jag blev inte lite förkrossad när jag såg att nästa bok inte kommer ut förrän i slutet av maj. VILL JU HA DEN NU! 
Slutet var a bit of a cliffhanger om man ska säga så. Därför blev det extra jobbigt när jag såg att utkomst datumet för nästa bok var om en evighet. Jag saknar redan den världen. Man kan inte få nog av det liksom. Och så måste jag vänta SÅ länge på nästa gång jag ska få ta del av det.. *suck*
Så om du inte redan har läst boken, lyd mitt råd och läs den. För den är SÅ BRA! 

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar