torsdag 20 oktober 2016

I dina ögon

Författare: Sarah Dessen
Genre: Drama, romantik, tonår
Sidor: 446
Förlag: Rabén & Sjögren (tack så jättemycket för boken!!)

Handling
Sydneys bror Peyton sitter i fängelse. Föräldrarna gör allt för att hjälpa honom, och Sydney, som alltid har stått i skuggan av sin storebror, blir mer och mer osynlig. 
Och hon känner skuld. Är det bara hon som tänker på vad Peyton har gjort, att han faktiskt har begått ett brott och förstört en annan människas liv? 

När Sydney börjar i en ny skola träffar hon Layla och Mac. De är inte alls som Sydneys gamla vänner från privatskolan, och plötsligt känner hon sig sedd, för första gången på väldigt länge. Hon dras in i deras värld, och slipper de långa, ensamma eftermiddagarna framför teven. Layla och Sydney blir snabbt bästa vänner, och snart utvecklas hennes vänskap med Mac till något helt annat...

Omdöme
Det tog mig ganska långt tid att läsa ut denna boken på grund av mycket i skolan osv. Men idag tog jag tag i det och gjorde det, äntligen! Och jag är verkligen glad att jag gjorde det. För denna boken var, precis som Sarahs andra böcker, helt fantastisk! 

Sarah har ett speciellt sätt att skriva på, som gör mig så tagen. Hon får allt att verka så levande, så realistiskt. Varenda liten detalj i boken är perfekt. Precis som i hennes andra böcker. Det jag pratar om som perfekt är det som gör berättelsen levande, vilket är alla tankar, känslor, händelser och små detaljer. De är utformade på ett så fantastiskt bra sätt, verkligen. Det märks ända från början till slut i hennes böcker, att hon har tänkt på ALLT. Boken är välplanerad, strukturerad, lättförståelig och jättebra. 
Handlingen tar ett skutt redan vid början där man kastas rätt in i en rättegång för Sydneys bror Peyton. Och just denna lilla detaljen, den gör att man verkligen vill läsa mer. Du kommer in mitt i en väldigt stor händelse, som betyder väldigt mycket för karaktärerna i boken, och du kan helt enkelt inte släppa tanken på hur det ska gå för alla. Det är för spännande, man blir för tagen. Redan från första sidan var jag fast. 

Jag blev så tagen av Mac och Layla, för när de kom in i historien så märktes det direkt på Sydney hur allt förändrades för henne. Hon blev som en annan person. Magiskt hur mycket det kan hjälpa att någon bara bryr sig om en. Det var verkligen fantastiskt att få följa Sydney efter det, och få se hur hon utvecklades som person, för det gjorde hon verkligen. 

Och nu när jag läst klart är jag nästan lite tom. Jag blir nästan ledsen vid tanke på att en berättelse har tagit slut och att jag nu inte får vara med i och ta del av den världen längre. För den var så bra, och det kändes nästan som en lyx att få va med karaktärerna i boken. Och jag vill ju fortsätta vara där, med dem. Menmen, tur att det finns fler böcker som Sarah skrivit som jag inte läst ännu.. hehe! 
Slutligen får jag väl säga att denna boken var verkligen magisk. Det är något med Sarah Dessen och hennes sätt att skriva som gör mig helt trollbunden. Hon är en helt fenomenal författare, verkligen! Varje gång blir jag lika imponerad av hennes verk, för de är helt enkelt lite för bra. 

Om ni inte redan har läst denna boken, och alla andra av Sarah Dessen, så är det något ni MÅSTE göra. För detta får ni inte missa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar