torsdag 4 augusti 2016

De odödligas sång

Författare: Julie Kagawa
Genre: Fantasy, dystopi
Sidor: 395
Serie: Del 3/3 i serien Edens Blod
Förlag: HarperCollins Nordic (tack så mycket för boken!)
Övrigt:

Handling
Människa eller monster? En gång i tiden var det en fråga som Allison Sekemoto brottades med. Men nu, när hennes kärlek Zeke är borta, vet hon svaret. Monster.

Allie ska tillsammans med härskarvampyren, Kanin, och blodsbrodern Schakalen jaga rätt på och förgöra Sarren, den psykopatiska vampyr som mördade Zeke. De följer ett blodigt spår som aldrig verkar ta slut, och Sarren har gjort allt för att hindra dem. 
Slutligen når de en plats som måste skyddas till varje pris: den sista vampyrfria zonen på Jorden, Eden. Väl där väntar en sista brutal överraskning. 

I en värld som ligger i ruiner, där inget liv är heligt och där lojaliteter bryts utan en blinkning, ställs Allie inför ett dilemma. För om hon lyckas övervinna Sarren är triumfen kortvarig. Konsekvensen är en evighet i ensamhet ...

Omdöme
Jag älskar, som de som läser min blogg säkert redan vet, de andra två böckerna i denna serien och de är några av mina absoluta favoriter. Men, jag vet inte vad det var med denna boken, antingen så var mina förväntningar för höga eller så var den helt enkelt inte så himla bra, jag vet inte. Jag gillade bara inte denna boken lika mycket som de andra två. Såklart var den bra, det var den. Lika välskriven och genomtänkt som de andra två, men det var liksom som det var något som fattades, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. 

Som vanligt är jag helt inlove och tycker om huvudkaraktären Allie väldigt mycket. Jag beundrar hennes mod och hennes viljestyrka. Hon ger sig liksom ALDRIG vad som än händer och att vara feg och gå undan i en strid finns inte på hennes karta. 
Allie är imponerade på grund av att hon slutar liksom aldrig kämpa. Trots att hon har förlorat det hon älskar mest av allt och det känns som att hela hennes kropp är trasig så fortsätter hon kämpa. Hittar tillbaka till sig själv och sin kämparglöd varje gång. Trots att monstet inom henne kämpar emot hela tiden och hotar att ta över allt som finns kvar av hennes mänsklighet så ger hon ALDRIG upp. Det är imponerande och inspirerande tycker jag. 
Karaktärerna och beskrivningarna av dem är riktigt bra och välgjorda om man ska säga så, det tycker jag om. Utan bra karaktärer med djup och liksom en själ så blir det inte så intressant att läsa tycker jag. Men det hade verkligen Julie, författaren lyckats med i denna boken. 

Det händer något nästan hela tiden i boken, men jag hade nog uppskattat om det kom liksom nått mer, lite extra krydda på moset så att säga. Även om boken var väldigt bra hade jag velat ha liiiiite mer. Något extra för avslutningen liksom, eftersom detta är sista boken. 
Visst, det fanns med lite överraskningar och spännande händelser, men en del av dem var ganska förutsägbara och jag visste att det skulle hända innan det gjorde det, vilket var väldigt tråkigt i vissa situationer. 

Slutet var helt okej och jag antar att det var typ ungefär så jag hade tänkt mig att det skulle sluta också. Inte helt förutsägbart, men ändå. Det var bra och bra avslutning på serien. Visst, det hade aldrig varit fel att få läsa lite mer, men det var ett bra slut. 

Kort och gott var det en bra och välskriven bok med många överraskningar. Dock var den lite förutsägbar och jag hade önskat något extra i boken som kanske hade minskat hur förutsägbar den var. 
Men, jag tycker absolut att du ska läsa boken om du har läst de andra böckerna i serien. Den är läsvärd helt klart. Och riktigt välskriven. Så, missa inte! 


Om du inte redan har läst serien Edens Blod med böckerna: ''De odödligas regler", "De odödligas hunger" och denna boken "De odödligas sång", så tycker jag verkligen du bör göra det! De är riktigt spännande och det är svårt att ens släppa ifrån sig böckerna för en sekund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar