torsdag 7 juli 2016

Skuggornas stad: Mörkrets makt

Författare: Yamilé Andreasson
Genre: Spänning, fantasy
Sidor: 264
Serie: Skuggornas stad, del 1
Förlag: L.C. Förlag (tack så mycket för boken!!)
Övrigt: -

Handling
Arianas värld vänds upp och ner när hon en dag upptäcker att hon inte är som alla andra. Att plötsligt få reda på att man inte är helt mänsklig och att en hel värld döljer sig mitt framför ögonen på en är väl jobbigt nog, men att även jagas av blodtörstiga väsen blir nästan för mycket. 
I en ny värld och med krafter hon inte visste existerade är det svårt att hantera känslorna, särskilt när man samtidigt är en ung kvinna på väg att växa upp. Men Ariana är en tuff tjej som tar till oväntade knep för att klara sig i sin nya tillvaro. 

Arianas öde är förutbestämt och hon håller hela sin världs framtid i sina händer. Ett oväntat möte med den mystiska vampyren Carmine leder henne mot en osäker framtid som kantas av mörka och farliga stigar...

Omdöme
Jag blev mycket positivt överraskad av denna boken. Och som ni vet, är jag en sucker för fantasy och onaturliga saker, vilket gjorde att jag verkligen tyckte om denna boken. För här i, förekommer alla magiska, konstiga och spännande varelser du kan tänka dig. 
Jag tycker det var ett intressant koncept, handlingen var bra, men jag kan säga att jag lite känner igen mig från andra böcker, det finns vissa liknande drag osv. Men det är liksom inget som man lägger någon vikt vid när man läser boken. 
Den påminner mig lite om Vampire Academy och Twilight på något sätt, vet dock inte riktigt varför för de har inte så många likheter alls. Men ändå så blir det liksom att jag tänker på de serierna lite när jag läser denna boken, trots att de är så olika. 

Som jag sa så blev jag mycket positivt överraskad av boken, och detta på grund av att mina förväntningar faktiskt inte var särskilt höga. Det skulle kunna ha att göra mycket med att jag inte hört något om boken innan alls innan, från någon, men ändå. 
Men jag tyckte om denna boken väldigt mycket. Fantasy är i många fall vägen till mitt hjärta, haha. 

Angående karaktärerna och miljöbeskrivningarna i boken så tycker jag att miljöbeskrivningarna kunde ha varit aningen bättre. Lite mer målande liksom, med mer inlevelse. Men karaktärerna var väldigt bra beskrivna tycker jag och man fick snabbt en känsla för vilka de var. De var dessutom väldigt lätta att förstå och man fattade snabbt tycke för de flesta. 

Slutet var väldigt bra och det slutade precis som jag ville skulle man kunna säga. Det var väldigt oförutsägbart till en början och man kände sig sjukt osäker. Men denna känslan höll i sig även tills det bara var några sidor kvar tills boken var slut, vilket var sjukt bra gjort av författaren! Man vill ju inte veta hur det ska sluta innan det slutar liksom. 
Även fast det var ett riktigt bra slut och det hade varit helt okej om historien hade slutat där så längtar jag tills del två kommer ut. Trots allt så vill man ju verkligen veta hur det gick för Ariana och de andra karaktärerna. 

Rekommenderas varmt! Mycket bra upplägg av handlingen, med en spänning som höll i sig från början till slut. Bra karaktärsbeskrivningar. Dessutom ett mycket bra slut. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar