måndag 11 juli 2016

Du, bara

Författare: Anna Ahlund
Genre: Romantik, drama
Sidor: 341
Serie: -
Förlag: Rabén & Sjögren (tack så jättemycket för boken!!)
Övrigt: -

Handling
"Frank, det här är min lillebror John." 
Han tittar upp och ser på mig. Jag håller andan. Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. 
Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval. "Hej John." 

Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. 
John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker. 

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex. 
Du, bara är en smärtsamt ärlig och vacker debut om hur kärleken alltid gör som den vill.

Omdöme
Wow! Denna boken var en riktig höjdare. När jag läst lite om boken efter jag fått hem den och så, då hade jag lagom höga förväntningar på denna boken. Denna boken nådde helt klart över dessa. 
Riktigt stort plus till författaren för ämnet hon valt, och hur hon valde att vinkla det. För jag har aldrig läst en bok där det ser ut som det gör i denna, och det gör mig riktigt glad att det nu kommer fler som väljer att lyfta fram alla sorters kärlek. För all kärlek är bra kärlek, vare sig det är mellan en man och en kvinna, en kvinna och en kvinna eller en man och en man. All kärlek är bra kärlek. 
I denna boken får vi ju då följa två killar som blir kära i varandra. Och det är så fint och det gör mig så glad. En stor eloge till författaren för detta. Även fast det inte är en så stor grej egentligen, vilken kärlek det än handlar om, så är detta typ stort ändå. För det är inte helt okej i samhället, inte helt accepterat att man får älska vem man vill, trots kön. 
Och det gör mig glad att allt fler numera har valt att acceptera detta, att all kärlek är bra och okej, i vilka fall det än är. Det gör mig glad att allt fler hänger med, det går i rätt riktning. 

Om vi nu istället pratar karaktärer så gillar jag verkligen John som är huvudkaraktär. Hans sätt att tänka och handla, det påminner lite om mig ibland och jag gillar hur författaren har beskrivit det. Han blir verkligen levande i historien, precis som resterande karaktärer. Alla funkar tillsammans och innehållet i boken blir liksom complete med dem. Det är inget som fattas. 

Historien är väldigt välkomponerad och allt är precis som det ska vara skulle man kunna säga. Den är väldigt bra, spännande och den innehåller mycket känslor och tankar. Det är väldigt realistisk på grund av ovanstående. 

Jag fastnade verkligen för denna boken och hoppas VERKLIGEN att författaren ger ut fler böcker i framtiden. Detta var hennes första bok, och det var helt klart en riktigt bra start! 
Jag rekommenderar varmt denna boken till alla suckers för kärleksromaner eller vanliga tonårsböcker, den är lätt att hänga med i och du fångas direkt av handlingen. 

Magiskt bra! Lääääs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar