torsdag 14 juli 2016

Bokbloggsfråga v.28

Denna grej annordnas av Barnboksbloggen och det går då ut på att man får en fråga varje vecka, som har någonting med böcker att göra, som man då får svara på varje vecka. 




Denna veckans bokbloggsfråga låter såhär: Vad tycker du utmärker en riktigt bra högläsningsbok? Vilka ingredienser måste finnas där för att du ska vilja läsa boken högt och dela med dig av dess innehåll. Och tvärtom, vad är det som gör att en bok inte passar för högläsning tycker du?

- Hm, när jag var mindre och gick typ i lågstadiet/mellanstadiet så läste vår lärare ofta böcker för oss högt. Minns det som nått mysigt. Antingen så halvlåg man typ på sin bänk och lyssnade eller så fick man rita i sin målabok samtidigt som läraren läste. Detta var typ de stunderna man såg fram emot i skolan, de var liksom mysiga och man kunde verkligen slappna av. 
Samma hemma, jag, min mamma och min bror brukade alltid sitta och läsa sagor hemma tillsammans på kvällarna, och det var typ så jag lärde mig läsa ordentligt, och det var även så jag upptäckte böcker på riktigt. Innan dess så var jag inte intresserad alls typ, haha. 

Men vad som definierar den ultimata "högläsnings-boken" tycker jag är lite svårt faktiskt. Fast jag kan säga direkt att jag tycker det ska vara något som är lätt att hänga med i. Och gärna en klassiker. Typ Astrid Lindgrens böcker är jättemysiga att lyssna till. Jag minns att min lärare läste det för min klass när vi gick i typ ettan/tvåan i lågstadiet, så läste hon "Mio min Mio" och jag har inte kunnat glömma den sedan dess. Men andra böcker som jag fått läst högt för mig, de har jag inte riktigt något minne av alls. Detta kanske på grund av att de varit för långa och komplicerade, eller kanske på grund av de riktigt inte innehöll den rätta känslan liksom. 

Så, en bok som är lätt att hänga med i. Gärna en sagobok. Ingen längre, mer komplicerad bok som man liksom måste komma ihåg mindre detaljer och sånt i. Högläsning känns mer som en sådan sak som ska va lugnt och man ska liksom kunna koppla av. Då är en lättläst bok mer bra liksom. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar