tisdag 31 maj 2016

De skandalösa

Författare: Simona Ahrnstedt 
Genre: Romantik, historia, drama
Sidor: 339
Serie: -
Förlag: Damm förlag
Övrigt:

Handling
Året är 1685, barockens och stormaktens tid. Platsen är Wadenstierna, Sveriges mest praktfulla slott. Den syndigt attraktive greve Gabriel Gripklo har återvänt till hemlandet efter många år till havs. Med sig har han det svartaste av rykten. Det sägs att han inte har några skrupler vare sig det gäller sex, kvinnor eller andra nöjen. Nu letar han efter en hustru. Fröken Magdalena Swärd är den eviga ungmön. Bildad men utblottad. Bedragen, skandaliserad och på ruinens brant tvingas hon att acceptera en anställning som sällskapsdam åt en ung friherrinna som planerar att snärja greven.Med sin vassa tunga och strikta klädsel står Magdalena för allt som Gabriel ogillar hos kvinnor. Den dekadente greven representerar i sin tur allt det hon föraktar hos män. Men en avslöjad hemlighet, ett nattligt möte och ett galet vad leder till en passionerad och allt mer skandalös romans.

Omdöme
Precis som Betvingade, så tog denna boken mig med storm. Från början tyckte jag den var lite seg och det kändes som det knappt hände någonting, men det var för att det tog lite tid för mig att komma in i handlingen. Men när jag väl kommit in i boken, då visade sig handlingen vara helt makalös. 
Jag tycker ju om sådant som har med historia och speciellt medeltiden och stormaktstiden att göra, vilket gjorde att jag föll extra hårt för denna boken då den utspelar sig på stormaktstiden. 
Jag tycker om hur författaren har målat upp karaktärerna, och trots Magdalenas personlighet, så fastnar man för henne ändå, på grund av hur hon är uppmålad i boken. Det är på grund av hur hon beskrivs som hon blir charmig, trots den hårda och trista fasaden. Det tycker jag om, det är verkligen skickligt gjort att få någon så jobbig och trist att trots allt det, framstå som intressant och som någon man vill veta mer om. 
Och dessutom tycker jag att hela boken är otroligt välskriven, alla relationer och alla band som karaktärerna har till varandra, miljön, det är fantastiskt bra gjort och välkomponerat. Jag ser verkligen inga brister gällande det. Och jag gillar verkligen hur Simona har vågat trotsa några regler som säkerligen fanns på den tiden, men som man även kan se spår av idag, och sen fångat det helt perfekt i denna bok och gjort det till något riktigt fint. Hur bra som helst helt enkelt. 
Jag ger denna boken betyget 4/5 då jag anser att det var lite svårt att komma in i boken i början, plus att den tog slut alldeles för fort då handlingen väl tog fart, vilket gjorde mig lite ledsen. Man ville ju veta mer, en fortsättning skulle ju vara intressant. 
Men annars var boken verkligen bra, och om det inte varit för det jag nämnde innan så hade den fått fem poäng av mig, för jag tycker den är riktigt välskriven och verkligen läsvärd! Rekommenderas starkt! LÄÄÄS. 

1 kommentar: