söndag 24 april 2016

M varken mer eller mindre

Författare: Petra Backström
Genre: Drama, kärlek
Sidor: 269
Serie: -
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Övrigt: -

Handling: Vi har exet som jag fortfarande ligger med,
vi har stalkern som aldrig ger sig,
vi har kompisens pappa som stöter på mig,
och vi har killen som jag inte vet om jag borde falla för.
Det är lätt att se tillbaka och tänka: Vad såg jag i dom andra tre?
Men man vet ju så lite innan allt har hänt.

Maj är 19 år och tycker om när saker är lättkategoriserade och logiska. När man efter en kort överläggning kan komma fram till ett klockrent beslut genom att väga fördelar mot nackdelar. Då är kärleken en svår nöt att knäcka. Nu har Maj trasslat in sig i fyra kärlekshistorier samtidigt. Och hur hon än försöker reda ut tillvaron blir det bara värre. För att lösa situationen uppfinner hon ett känsloexperiment. Hur vore det att helt enkelt testa att bara gå på känsla ett tag och se vad som händer?

Omdöme: Jag skulle vilja säga att detta är en helt vanlig tonårsbok, precis som de alla andra flesta. Men, nej, det är den inte, inte alls, fast ändå så är den det. Denna boken var bra, det var den verkligen, välskriven och bra komponerad. Men, den tvistade om i min hjärna på något sätt och gav mig en tankeställare typ. Svårt att förklara. För den är inte som alla andra tonårsböcker, men ändå så vill jag placera den i just det facket. Knepigt fall. 

Men, som sagt, boken var väldigt bra komponerad och det fanns liksom inga onödiga sidor i boken. Den var precis så lång som det behövdes och man fick veta allt som man behövde. Inga lösa trådar som gick ingenstans eller något sådant dumt. Utan mycket välskriven och det känns som författaren verkligen har tänkt till över varje karaktär för att allt ska passa ihop. 
Fast, det bästa av allt var ju ändå hur pass mycket man fick följa med i Maj's tankar. Jag visste precis igenom hela boken hur hon kände och vad hon tänkte, och det gillade jag. Maj hon var speciell, verkligen, och det var nog det som gjorde mig lite tankspridd gällande denna boken. För Maj hade ett speciellt sätt att tänka på, det kändes lite udda, men ändå tilltalande på något sätt. Hennes bokstavslistor och allt detta. 
Hennes tankar var sköna att läsa om och man lärde verkligen känna henne. Det var mycket bra, och om ni har läst min blogg länge så vet ni att sådant är det jag värdesätter högt hos en bok, om den innehåller det.

Jag rekommenderar helt klart boken. Det gör jag. Men jag skulle nog rekommendera att läsa den om du är runt 15+ för det är då det känns som man fattar bokens djup, för det finns defintivt ett sådant. Och det uppskattade jag, mycket! Såklart kan man läsa den innan, detta är bara mina tankar kring det, alla uppfattar vi saker på olika sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar