onsdag 9 mars 2016

Vit som snö

Författare: Salla Simukka
Genre: Deckare, drama
Sidor: 204
Serie: 2/3
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!!)
Övrigt: -

Handling: Lumikki Andersson befinner sig i ett sommarhett Prag. På ett café kommer en tjej fram till Lumikki och påstår sig vara hennes halvsyster. Eftersom Lumikki misstänker att hennes föräldrar döljer något om släktens historia för henne, blir hon intresserad.

På grund av tjejen som påstår sig vara Lumikkis syster, så blir Lumikkin indragen i något mycket större än hon någonsin skulle kunnat tänka sig.
Bland annat så råkar hon blandas in en sekt som kallas för "Den vita familjen" där de tror på gud och att de, alla medlemmar i familjen, är släkt med Jesus. 
Lumikkis misstankar emot den lustiga sekten med människor som lever utan och undviker allt som har med nutid och modernitet att göra växer sig större jämt med att en av medlemmarna dör.
På grund av detta träffar Lumikki även en journalist, som även han försöker lista ut vad som pågår i den underliga sekten. Och när kommer omkring verkar inte vara vitt som snö trots allt, inte ens i Den Vita Familjen. 

Omdöme: Denna boken överraskade mig enormt. Den överträffade mina förväntningar, som efter första boken i serien inte var höga alls. 
I denna boken så hände det något direkt, och du behövde verkligen inte läsa mer en ett eller två kapitel innan du hade fastnat för handlingen och kommit in i boken. 
Jag tycker om att det hände mer saker i denna boken. Och man kom mer nära inpå Lumikki, huvudpersonen, vilket jag även gillade väldigt mycket, det kändes mer realistisk och levande när man fick se lite mer av henne, eller ta del av alla hennes tankar och känslor mer. Nu kan man se ett djup och en stor personlighet och det är i andra boken, Vit som snö, som man verkligen lär känna henne på riktigt, vilket jag gillade, det höjde boken mycket. 

Denna boken var dessutom mer spännande och man ville ständigt veta hur det skulle gå, speciellt eftersom man redan från början fått ta del av något mycket spännande som man naturligtvis ville få reda på svaret på. Det kom liksom en gåta i början av boken, och man hade inget val än att fortsätta läsa för att få reda på svaret. Man ville veta allt om detta och lösa gåtan tillsammans med Lumikki. Inte sluta läsa, inte lägga i från sig boken och göra något annat, utan man ville bara läsa, läsa, läsa, för att få reda på hur det låg till. Sånt tycker jag om, när man slungas in i det spännande och de stora händelserna direkt från början.

Kort och gott tycker jag verkligen om denna boken mycket mer än den första, och dessutom slutade den jäkligt spännande, en riktigt cliffhanger... så jag får nog ta och skaffa den sista boken också. Haha! 
Om du inte redan har läst på boken så tycker jag verkligen du ska göra det, även om du precis som mig inte riktigt tyckte om första delen i serien. LÄÄÄS!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar