torsdag 21 januari 2016

Korsad

Författare: Ally Condie
Genre: Science Fiction, romantik, dystopi
Sidor: 365
Serie: 2/3 i serien Matchad. 
Förlag: Rabén & Sjögren (tack så mycket för boken!!)
Övrigt: -

Handling: Driven av en längtan efter en framtid som av allt att döma är omöjlig beger sig Cassia till de Yttre Provinserna för att hitta Ky, hennes barndomsvän och ungdomskärlek, som Samfundet har deporterat till en säker död vid fronten. Efter ett tröstlöst sökande står det klart att Ky har lyckats fly in i det förrädiska bergsmassivet, och att tankar om uppror och revolution gror i Samfundets utkanter.

I gränslandet mellan det kliniskt rena och det rebelliskt vildvuxna tvingas Cassia ifrågasätta mycket av det hon håller kärt, men även om hon är beredd att offra allt för att återförenas med Ky kan inget hindra Xander från att återigen ändra spelets regler.

Skickligt berättat ur både Cassias och Kys perspektiv skildras en värld där Samfundet styr minsta andetag, och där kors och dubbla kors gör vägen till ett liv på andra sidan gränsen snårigare än vad någon av dem kunnat ana.

Omdöme: Jag måste faktiskt säga att jag är lite besviken på denna boken. Jag hade väldigt höga förhoppningar efter att jag läst första boken i serien (Matchad), men när jag läste denna, så kände jag inte alls samma njutning eller förtjusning över boken. Den var rent av lite tråkig måste jag säga.
Boken började dock bra, men sen efter typ 50 sidor och fram tills sida 300 så var det riktigt segt tycker jag. Det kändes som författaren drog ut på handlingen något fruktansvärt bara för att det skulle bli mer sidor i boken, och det tyckte jag inte om. Det finns många sidor i boken som inte ens hade behövt finnas med enligt mig. Onödiga trådar som senare inte ens har någon mening i princip. 
Men, de sista sidorna i boken, ca 60st var helt okej och det började hända något igen. Och såklart fick författaren med en riktig cliffhanger i slutet också, bra, mycket bra, det gör att man ändå, trots besvikelsen angående i stort sätt hela handlingen på denna boken så vill man ändå veta hur det fortsätter för Cassia, Ky och de andra. 

Dock hade författaren, precis som i andra boken gjort ett riktigt bra jobb med karaktärerna. De är intressanta och gjorda på ett sådant sätt att man kommer tycka om dem, på ett eller annat sätt. Ur mitt perspektiv är det helt klart deras styrka och odödliga kärlek som är mest imponerande. Hur mycket de klarar av trots alla hinder och mycket hemska saker de fått möta i denna boken. 

Kort och gott så kan jag säga att jag trots den kanske lite sämre handlingen, som i alla fall inte föll mig i smaken, att jag skulle rekommendera boken. För det märks att författaren har lagt ned mycket tid på handlingen med alla detaljer och beskrivningar. För när man läser boken, trots att man kanske inte älskar den, så är man verkligen med i handlingen och kan se framför sig hela handlingen, tack vare dessa miljö/person-beskrivningar och mycket detaljer. Sånt tycker jag om! Och dessutom tror jag verkligen inte att alla andra tycker som mig gällande handlingen, på grund av att den faktiskt annars är väldigt välarbetad. 

Har ni läst Korsad? Vad tyckte ni om boken? Kommentera och berätta! :D 

2 kommentarer:

  1. Jag läste Matchad förra året och ska försöka hinna med Korsad i år. Vi får väl se vad jag tycker om boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir spännande att läsa din recension sen!

      Radera