måndag 10 augusti 2015

Matchad

Författare: Ally Condie
Genre: Sience Fiction, romantik, dystopi
Sidor: 349
Serie: 1/3
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!!)
Övrigt: -

Handling (tagen från förlagets hemsida): Samfundet bestämmer. Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö.

17-åriga Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Det har blivit dags för banketten, något som Cassia har sett fram emot i åratal. Det är nu hon ska få reda på vem hon ska leva med resten av sitt liv, vem Samfundet har matchat ihop henne med för att uppnå största möjliga perfektion. Cassia har alltid litat på Samfundet, på att de fattar de rätta besluten åt henne: vad hon ska läsa och vad hon ska tro på. Så när Xanders ansikte dyker upp på bildskärmen under matchningsceremonin vet Cassia att han är hennes idealpartner - tills hon ser Ky Markhams ansikte flasha förbi under ett ögonblick, innan skärmen släcks ner.

Cassia börjar förstå att allt inte är som det verkar. Om Samfundet vet bäst, hur kommer det sig då att hon har parats ihop med fel person? Och vad händer om hon blir kär i någon annan, någon förbjuden, någon som inte är hennes utvalda? 

Omdöme: En väldigt annorlunda och intressant uppbyggnad av samhället, verkligen. Det liknar i alla fall inte något som jag läst tidigare och det fascinerar mig lite. Jag har till och med, i vissa situationer, tänkt att det skulle vara skönt att ha det som de har det i boken, med hur bestämt och så angående deras liv. Då hade det inte uppstått lika många komplikationer i mitt liv tror jag, eftersom då vet man liksom att det är bestämt att det ska vara såhär och det finns inget som jag kan göra åt det - vilket betyder att alla (förhoppningsvis) skulle sköta sig och att det skulle vara mycket bättre, trevligare och lugnare i samhället. 
Samtidigt gillar jag även uppbyggnaden av handlingen som också är väldigt annorlunda mot det jag läst innan, eller ja, boken är helt annorlunda, fast på ett väldigt bra sätt!
Jag gillar Xander, Cassia's match väldigt mycket. Han är en väldigt fin kille och jag beundrar honom och hans stora varma hjärta i alla handlingar han gör emot Cassia. Han är liksom, nästan lite perfekt, med tanke på hur mycket han bryr sig om henne och hur mycket han gör och offrar för henne även om hon kanske inte riktigt är värd det i alla situationer..

Jag tyckte väldigt mycket om denna boken och hur den är uppbyggd och är därför väldigt glad att jag läste den, för det var den mer än värd!
Så om du inte har något att göra, ingen bok som verkar intressant, läs denna, jag rekommenderar varmt denna boken då den är väldigt spännande och så full med kärlek
 att den får ditt hjärta att sjunga i vissa stunder. 

Jag har med stor glädje kastat mig över nästa bok i serien och ska försöka läsa ut den så snart som möjligt. Och det verkar kunna bli lätt då jag redan har fastnat för den.
Så snart kommer nog en ny recension, men även ett inlägg med nya böcker borde komma upp snart. Så, håll utkik!


(För övrigt så ber jag så mycket om ursäkt för den otroligt dåliga uppdateringen på bloggen. Det har varit mycket i mitt liv som hänt + att jag har haft fullt upp, så jag har inte riktigt orkat eller hunnit läsa. Men nu är jag tillbaka på banan och kommer försöka uppdatera som vanligt igen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar