tisdag 26 maj 2015

Hypnotisören

Författare: Lars Kepler
Genre: Deckare, thriller
Sidor: 571
Serie: #1 i en serie på för närvarande 5 böcker. 
Förlag: Månpocket
Övrigt: Seriens alla delar är fristående och kan läsas utan inbördes ordning. Det är en serie på grund av att det handlar om samma kriminalkommissarie igenom hela serien.  

Handling: I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.
Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. 
Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början. 

Omdöme: Denna boken var väldigt spännande och jag är väldigt glad att jag läste den. I boken finns bra person, plats och miljö-beskrivningar och sånt tycker jag är viktigt och bra att ha med.
Jag hade inga riktiga förväntningar på boken när jag började läsa den, utan tänkte att detta blir som det blir, antingen gillar jag den eller inte alls. Och jag kan glatt meddela, såhär i efterhand, att boken var bra, riktigt bra! Det var en spännande handling och en bra uppbyggnad av det.

Dock sjönk bokens betyg en aning när det kom till ett ganska långt kapitel i boken är det endast handlade om en massa tillbakablickar. De kändes så långtråkiga och utdragna, nästan lite onödiga. Dessutom gjorde de att man tappade läslusten lite, vilket inte var så roligt. 
Men kort och gott var boken bra och författaren(författarna) hade lyckats binda ihop slutet riktigt bra. Det slutade bra och slutet var liksom bra, välskrivet, precis som resten av boken. 
Så jag rekommenderar absolut denna boken! Dock kanske du ska hålla dig bort ifrån den om du inte tål skräck eller äckliga/läskiga/obehagliga saker, för dem finns det gott om i denna boken. Det är spännande hela tiden och när du väl börjat läsa är det svårt att släppa boken ifrån sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar