söndag 26 april 2015

TAG: En bokbloggares hemliga liv

Jag blev för ett litet tag sedan taggad av Alba att göra taggen "En bokbloggares hemliga liv" och det tackar jag så hemskt mycket för! Detta ska bli jätteroligt. 


En random bild på Twilight-böckerna då jag tycker de var fina och borde finnas med i detta inlägget (det kände så tomt utan bild).


Frågorna: 

1. Hur länge har du bokbloggat?
Svar:
Sedan den 5:e Oktober 2012. 

2. Tror du att du kommer sluta blogga om böcker i framtiden?
Svar: Jag hoppas och tror att jag kommer bokblogga ett ganska bra tag till. Men snart börjar jag gymnasiet och måste prioritera det före bloggen och då kommer det nog vara svårt att hinna med att blogga lika mycket kan jag tänka mig. Men jag tycker att bokblogga är jätteroligt och jag vill, tror och hoppas verkligen att jag kan göra det i många år till! Det är min plan i alla fall. 
För att besvara frågan korrekt: Jag kommer nog sluta bokblogga någon gång när jag känner att jag inte längre har tid eller ork till det. Men som det ser ut just nu så ska jag inte sluta på ett bra tag.

3. Vad är det bästa med att vara en bokbloggare?
Svar: Typ allt. Bokbloggarvärlden till att börja med, för här är alla så snälla och vänliga emot varann, ingen är utanför och alla är liksom vänner, precis som det ska vara. Dessutom är det jätteroligt att få lära känna andra människor med samma intressen som mig. Så, alla kontakter jag fått igenom min blogg.
Sedan så tycker jag att det är roligt att recensera böcker och få uttrycka sina åsikter om dem, diskutera med andra angående dem osv. 
Och såklart så är det roligt att få recensionsexemplar och sådant också. Den kontakten och allt man fått med alla stora bokförlag och sånt. Och det är nog även genom det som jag blivit mer vuxen och lärt mig att ta tag i saker själv (jag gjorde det innan också, men ännu mer nu). 
Fast vi får inte glömma alla mina fina läsare! Ni är helt underbara som fortsätter läsa min blogg trots att uppdateringen här är lite låg ibland då jag inte riktigt har tid. Ni är jättebra och jag är så glad att jag har er! Utan er hade denna bloggen inte varit någonting. 

4. Vad är det värsta med att vara en bokbloggare?
Svar:
Finns det ens något som är dåligt? Hmm...
Det enda jag kan komma på är att man vill ju ha en så pass uppdaterad blogg som möjligt och det är svårt att uppdatera bloggen när man inte har något bokrelaterat att skriva, t.ex. så har man inte läst ut boken man ska recensera och kan därför inte skriva ett inlägg om den än. Och då står bloggen oftast tom och utan uppdatering vilket ger mig ganska dåligt samvete. Så det värsta är att det är svårt att uppdatera bloggen lika ofta som en vardagsblogg t.ex. på grund av att det tar lite längre tid att läsa ut en bok... och att bloggen står tom ibland på grund av det. 

5. Har du svårt att skriva rubriker till dina inlägg?
Svar:
Nej, det har jag inte. För vid recensioner använder jag boktiteln som rubrik och vid typ taggar och sånt använder jag taggens namn. Annars har jag inte svårt att komma på en rubrik utan det är något av det lättaste. 

6. Finns det några bokbloggare du beundrar?
Svar:
Ja, såklart! Jag beundrar nog alla som bokbloggar egentligen, på grund av den tid och det stora arbete som de lägger ned för att kunna driva sin blogg. Men även på grund av hur de skriver på sin blogg. Jag ÄLSKAR att läsa omdömen på böcker och då tycker jag att de flesta är väldigt bra på att skriva sådana, väldigt utvecklade. Det tycker jag är imponerande!
En av de bokbloggare som jag beundrar mest är Alba och det är på grund av att hon var min inspirationskälla när jag startade denna bloggen. Hon var en av anledningarna till att jag på riktigt fick upp ögonen för bokbloggar och bokbloggare och det är jag så oerhört tacksam för. Annars kanske jag aldrig skulle bokbloggat idag? Vem vet?

7. Vilken bokbloggare skulle du vilja ha som gästbloggare på din blogg?
Svar: Jag vet inte. Alla. TÄNK VA COOLT. Samla alla bokbloggare på en blogg typ.
Så om någon av er där ute har lust att gästblogga på min blogg är ni välkomna att göra det. I så fall kan ni kontakta mig via mejl: bokriket@live.se. 

8. Hur ser din rutin ut när du bloggar? T.ex. vilken tid, klädsel, dryck m.m?
Svar: Jag brukar oftast sitta vid mitt lilla "kontor" (okej det är inget kontor men typ...) och skriva. Detta sker när jag har tid, på icke utsatt tid. Efter skolan, kvällen, på helgen eller liknande.
Kläderna varierar beroende på vad jag haft på mig den dagen. Men jag dricker oftast te eller havredryck och äter äpplen när jag bloggar.. 

9. Har du svårt för att skriva recensioner?
Svar: Nja, ibland. Det beror på vilken bok jag läst och vad jag tyckte om den. 
Fast jag kan tycka att omdömet på böckerna är svårt att skriva då jag vill göra de så bra och utvecklade som möjligt, vilket inte alltid är det lättaste... 

10. Vad tycker du om bokbloggarvärlden?
Svar:
Som jag skrev på någon av frågorna ovan, den är helt underbar. Där finns jättefina människor som alla är snälla emot varann och det är en så grymt bra stämning.
Jag är jätteglad och ärad att jag fått chansen att ta del av den. Alla borde på uppleva en så fin skara människor som er som finns i bokbloggarvärlden. 

11. Vilka taggar du att göra denna taggen?
Svar:
Vid detta laget lär jag vara den sista som gör denna taggen. Det finns nämligen inte en bokbloggare som jag följer som inte har gjort den.... Men om det finns någon där ute som inte gjort den, feel free to do it! Jag taggar er som inte gjort den. 


2 kommentarer:

  1. Åh, jag blev så glad när jag läste att du inspirerades av mig! Och visst är bokbloggarvärlden fantastisk! :D <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort tack till dig som visade mig denna underbara värld!! :D <3

      Radera