torsdag 2 april 2015

De odödligas hunger

Författare: Julie Kagawa
Genre: Dystopi, fantasy
Sidor: 426
Serie: #2 i serien Edens Blod 
Förlag: Harlequin (tack så jättemycket för boken!!!)
Övrigt:

Handling (taget från förlagets hemsida): Hon har gjort det otänkbara: dött för att överleva. Utkastad från Eden och skild från den enda hon någonsin vågat älska, ska Allie följa blodets kall för att rädda hennes skapare Kanin från Sarren. Men när spåren leder tillbaka till hennes hemstad New Covington finner Allie något som kommer att förändra världen för all framtid – och som eventuellt innebär slutet för både människor och vampyrer.
En ny pest härjar – röda lung-viruset – som är dödlig för både människor och vampyrer. Deras enda hopp är den hemlighet som Kanin bär på, men ska Allie hinna fram till honom i tid?

Vad gör man om slutet närmar sig? 

Allie trodde att odödligheten skulle vara för alltid. Men nu när allt har vänts uppochner kommer gränsen mellan människa och monster fortsätta suddas ut, och hon ställs inför ett val – ett val som ingen borde behöva göra.

Omdöme: Denna boken slutade nog i den största cliffhanger jag någonsin varit med om. Seriöst, att det ens är lagligt att sluta när det är så himla spännande.... 
I alla fall, precis som med den första boken, så älskade jag denna boken också, det gick inte lägga den ifrån sig och man ville _hela tiden_ läsa. Men jag försökte dra ut på det så mycket jag kunde för att inte läsa ut den för snabbt, liksom för att njuta lite, med det gick det väl sådär, haha! 
Som sagt, boken var jättebra och jag är så otroligt imponerad av författaren som har lyckats skapa en så unik berättelse trots alla andra vampyr-böcker och serier som redan finns. Så riktigt bra jobbat! Och dessutom var den väldigt bra uppbyggd och det fanns liksom inga så kallade onödiga sidor som bara fanns där för att boken skulle vara längre. Utan författaren hade verklige  utnyttjat alla sidor och gjort det jättebra dessutom! Det var mycket bra beskrivningar och handlingen kändes väldigt levande. Och personerna man följer i boken, Allie, Zeke & Schakalen bland annat är väldigt bra beskrivna och har alla olika och intressanta personligheter. Men min favoritkaraktär är nog Schakalen, Allies blodsbror, på grund av hans sinne för humor, hans roliga kommentarer om allt, hans sätt att föra sig och ja, han. Han är en väldigt rolig karaktär som livar upp stämningen i boken, för utan honom hade boken nog känts lite dyster. Så jag uppskattar att han finns med i handlingen. 

När jag läst ut boken hände något FÖRFÄRLIGT. Förutom cliffhangern, så fick jag en väldigt dålig nyhet. 
Jag sökte nämligen efter boken på internet, alltså uppföljaren och den sista boken i serien, som heter "The Forever Song" på engelska, och upptäcker till min förskräckelse att den inte är översatt till svenska. VAD ÄR DETTA??!?!??
Jag som var jättetaggad och ville läsa boken, och så får jag detta besked, VILKEN BESVIKELSE. Verkligen. 
Men jag skulle kunna tänka mig att läsa den på engelska, men då vill jag såklart köpa den också, för att göra min serie komplett... men då uppstår det stora problemet.... den finns inte ens kvar att köpa i originalomslaget och är typ slut överallt. 

Så jag vänder mig till er, mina fina läsare, och ber om råd och tips. Är det någon av er där ute som sitter på ett exemplar av "The Forever Song" (gärna med originalomslaget & häftat exemplar) och skulle vilja sälja den till mig, eventuellt byta mot någon annan bok?
Eller är det någon som vet om någon annan säljer den eller hur jag ska få tag på den?
Eller om någon vet att den sista boken kommer översättas till svenska?

JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!!! KRAM. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar