onsdag 15 april 2015

Anna and the French kiss

Författare: Stephanie Perkins
Genre: Romantik, drama
Sidor: 401
Serie:
Förlag: Usborne Publishing
Övrigt: Läst på engelska, originalspråk. 

Handling (från bokens baksida): Anna had everything figured out - she was about to start senior year with her best friend, she had a great weekend job, and her huge work crush looked as if it might finally be going somewhere... Until her dad decides to send her 4383 miles away to Paris. On her own. 

But despite not speaking a word in French, Anna finds herself maing new friends , including Étienne St. Clair, the smart, beautiful boy from the floor above. But he is taken - and Anna might be too. Will a year of romantic near-misses end with the French kiss she's been waiting for?

Omdöme: Jag är kär i denna boken, eller i kärleken i den. Den är så bra skriven och den beskriver verkligen den där äkta känslan av kärlek, obesvarad och tvärtom. Jag känner igen mig mycket i Anna. Hon är ganska lik mig i sättet, samt hur hon tänker och handlar i olika situationer. 
Jag gillar att författaren inte har skrivit en bok med ett direkt slut, liksom att du vet som ska hända i slutet, för det vet man verkligen inte när man läser denna boken. 
Huvudpersonen och side-kick karaktärerna är väldigt bra beskrivna och väldigt levande. Det finns mycket känslor och tankar i boken vilket gör att det blir väldigt mänskligt och trovärdigt. 
Denna boken gör att jag direkt vill flytta till Frankrike i ett år och studera där på en högskola, i hopp om att få uppleva det Anna gör i boken, i verkligheten. 
Nej men, jag ska definitivt läsa resten av böckerna som Stephanie har skrivit, ingen tvekan om saken. 

Dessutom tycker jag det är bra av författaren att ta med de delar när t.ex. Anna känner sig nere i boken och inte mår så bra och som när St. Clair berättar om sin sjuka mamma. Eller när det bli konflikter i boken eller liknande. För det bevisar att allas liv inte alltid är perfekta även om det verkar så på utsidan. Alla kan verka må så bra, men det krävs att man verkligen kommer in under ytan, förbi den uppbyggda fasaden, innan man verkligen ser hur en person mår. Och det tycker jag författaren har visat upp i boken. Men även hur viktigt det är att ha vänner och ta hand om det man har, och verkligen inte ta allt för givet. 

Det finns MYCKET bra att säga om denna boken, det är faktiskt så att jag inte ens kommer på ett enda minus med den. Men jag kan inte skriva mer, för då känns det som jag kommer spoila hela boken. Så jag tänker avsluta här med ett sista råd: Läs denna boken för ditt eget bästa, du kommer inte ångra det, det lovar jag. Den är så vacker och så bra skriven att jag blir kär när jag läser den. 

2 kommentarer:

  1. Jag läser boken på svenska just nu och tycker om den! Jag tycker dock att det är lite tråkigt att det svenska omslaget inte har den fina designen som din bok har. Det är ett så fint omslag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig angående designen. Tycker inte alls om den svenska versionen faktiskt. Älskar den engelska boken och dess design. Verkligen en ny favorit!! :)

      Radera