söndag 8 mars 2015

The Mortal Instruments: Stad av skuggor

Författare: Cassandra Clare

Genre: Fantasy
Sidor: 526
Serie: 1/6 i The Mortal Instruments-serien
Förlag: Bonnier (tack för boken)
Övrigt: - 

Handling (taget från förlaget): Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. 
Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna. 
Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll bryter sig någon in i Clarys hem, förstör det och kidnappar hennes mamma.
Vem är mördarna och kommer Clary någonsin få se sin mamma igen?


Omdöme: Har lust att skrika så bra är denna boken. Tog varje ledig stund jag hade till att läsa, läsa, läsa, kunde inte släppa taget om boken (mobilen i detta fallet då det var en e-bok). Sen tog boken slut och jag satt där och gapade, helt mållös, så bra var den. Jag vill bara ha mer! mer! mer!
Handlingen är jätteintressant och väl uppbyggd. Jag gillar den mycket annorlunda idén med boken och är smått fascinerad över hur författaren har lyckats så OTROLIGT bra med boken. Jag hoppas verkligen att hon vet hur otroligt bra böckerna är! Det är till och med så att denna boken delar plats med Twilight-böckerna på min favorit-böcker-lista! Det är svårt att uppnå, men denna boken gör det. Och jag hoppas verkligen att de andra böckerna är lika bra. Och har svårt att tro något annat.


Karaktärerna är väl beskrivna och jag lär känna dem på ett så bra sätt tycker jag. Det är mycket beskrivet med känslor och sådant vilket gör det väldigt levande, jag kan så lätt föreställa mig att jag var där, att jag var Clary (vilket jag även önskar att jag kunde vara).
Det är inte bara på grund av att hon är huvudpersonen, att hon är vem hon är och allt det. Det är SÅKLART på grund av Jace! JAG ÄLSKAR JACE. Verkligen älskar. Han är så bra, magnifik och riktigt snygg (som jag ser honom). Haha! Dessutom är det så otroligt gulligt och fint när han skyddar Clary, hur modig och omtänksam han är, även fast han försöker dölja det. Och han en väldigt intressant figur med spännande förflutet tycker jag. Det är nog många hemligheter, som inte ens han vet om, som gömmer sig där. Jag vill helt klart veta mer om honom, lära känna honom på djupet. Samma med Clary. Dock känns det som jag känner henne ganska bra redan, eftersom man läser ur hennes perspektiv.

Jag svårt att välja en favorit-karaktär, utan jag håller mig till två i så fall. Clary & Jace. 

Jag tycker om sättet författaren har byggt upp skuggvärlden på. Den är intressant, har en egen historia, vilket gör den mer verklig och trovärdig. 

Det känns som jag har i princip INGET att klaga på angående denna boken, för även slutet var jättebra. Det var, även fast jag sätt filmen, oväntat, och vem gillar inte ett oväntat slut?
Slutet var en cliffhanger, precis som det ska vara i en riktigt bra serie. Men samtidigt är det så jobbigt, för jag vill ju veta vad som kommer hända nu direkt, haha! 


Boken var så bra att jag tänkte köpa hela boxen på engelska faktiskt! (Eller så får jag den i födelsedagspresent när jag fyller år, mamma????? SNÄLLA)

Lystring alla där ute, här har ni ett råd från mästaren: LÄS DENNA BOKEN. NU. BRA. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar