söndag 22 februari 2015

Som om jag vore fantastisk

Författare: Sofia Nordin

Genre: Dystopi
Sidor: 188
Serie: -
Förlag: Rabén & Sjögren
Övrigt: -

Handling (från Adlibris): En mystisk feber har dödat större delen av mänskligheten. Samhället har brutit samman och Ella är en av de få som överlevt.
Tillsammans med Nora letar hon efter andra överlevare. Det måste väl finnas fler människor som har klarat sig undan febern? Men resan blir inte det fantastiska äventyr och segertåg de hoppats på....

Omdöme: Boken började jättebra och handlingen var verkligen väl uppbyggd, det var en bra start och en bra mitten. Men, lite senare i boken, emot slutet, så känns det som det bara tog slut, sådär mitt i. Mitt i ingenstans. Jag fick inte veta något mer om febern, hur det gick för karaktärerna sedan. Då kändes nästan hela grejen med ''febern'' lite bortkastad. Det hade kunnat blivit en jättebra grej av det hela, men så blev slutet såhär och det känns väldigt tråkigt. Jag vill veta mer om vad som skulle ha hänt sen! 
Men boken har en intressant idé i alla fall. Och budskapet i boken är ganska fint också, eller som jag uppfattar budskapet så är det att man ska tänka på andra än sig själv. Inte vara så självisk. Och det tycker jag var bra. Lite annorlunda emot vad jag stött på innan, i alla fall på sättet som det framfördes, vilket var kul, unikt. 
Och sen tänkte jag lite mer på det som hände innan febern kom, det hade jag också velat veta mer om. För då hade det varit spännande att läsa om utvecklingen från en frisk och normal värld tills när febern kom och nästan utrotade hela mänskligheten. 

Handlingen var som sagt en fin idé och var väldigt spännande. Dock hade jag nog velat veta mer, att boken skulle varit lite längre. 
Trots de små skavankerna så rekommenderar jag boken, för den är läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar