torsdag 5 februari 2015

Maze Runner: I dödens labyrint

Författare: James Dashner
Genre: Fantasy, spänning
Sidor: 368
Serie: Del 1/3
Förlag: Semic (tack så hemskt mycket för boken!!)
Övrigt:

Handling (taget från förlaget): När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar. 
Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt. 
På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?
Då händer något oväntat - Teresa skickas dit. Hon är den första tjejen någonsin som kommit. Det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Vad betyder det? Kan hon vara till hjälp när de ska försöka ta sig därifrån levande? Och vem vet vilka svar som väntar där ute ?

Omdöme: Denna boken var typ varken bra eller dålig. Den hade vissa delar som var bättre än andra. Jag tycker början är väldigt bra uppbyggd och det är väldigt spännande, även en väldigt annorlunda handling emot vad man brukar läsa om. Men sedan, när det kommer till mitten av boken, tills vi når slutet, då är inte boken alls lika bra. Det var inte det att jag inte kunde räkna ut vad so skulle hända i slutet av boken, för det kunde jag verkligen inte. Men slutet var liksom inte så bra heller, det kändes inte som rätt slut, och dessutom kändes det lite överdrivet på något sätt. Så det var lite synd att boken var tvungen till att sluta så. 
Men för övrigt är boken välskriven och har ett bra och lättförståeligt språk, vilket är uppskattat. Alltså inte skrivet i en dialekt eller så, för det kan bli väldigt jobbigt att läsa om det innehåller t.ex. mycket talspråk eller att författaren har skrivit så att det blir som man läser i en viss dialekt, om ni fattar vad jag menar? Så tycker jag det är i alla fall. 

Trots att jag blev väldigt besviken på slutet så funderar jag på att läsa resterande böcker i serien. För början var väldigt bra och jag vill trots allt veta vad som kommer hända huvudpersonerna!!

Det med att jag tycker att slutet var lite av en besvikelse är en smaksak, så det kan vara så att det finns många som tycker att det var jättebra. Och dessutom så är början av boken väldigt bra, så jag tycker att det är en läsvärd bok. Läs den och skapa din egen uppfattning, det kanske kan bli en ny favoritbok? 

2 kommentarer:

  1. Jag håller på och läser den här boken nu fast på engelska och tycker hittills att den verkar bra. Vi får se vad jag tycker om slutet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det ska bli intressant att få veta vad du tycker om den. Dela gärna med dig av dina tankar kring boken här i en kommentar sen, jag är väldigt nyfiken på dem!! :)

      Radera