tisdag 20 januari 2015

Beautiful Creatures: Det högsta priset, det största offret

Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Genre: Fantasy
Sidor: 479
Serie: Del 3/4 i serien Beautiful Creatures
Tryckningsår: 2014
Förlag: Semic (jag tackar så hjärtligt för boken!!!)
Ålder: Tonår
Övrigt: -

Handling: Sedan Ethan mötte den mystiska Lena med det mörka håret och de gröna ögonen har ingenting varit sig likt. En värld av magi och mystik har öppnat sig för honom, och det går inte att vända tillbaka. Tillsammans har de gått igenom enorma svårigheter och deras kärlek har överlevt allt. Ethan kan inte tänka sig ett liv utan Lena. 

Men de har påverkat den magiska balansen i världen en gång för mycket. Oförklarliga och mystiska saker börjar hända i deras hemstad Gatlin. Även den magiska världen är starkt påverkad. Snart står det klart att det kommer att krävas ett offer för att återställa balansen. Men vad - eller vem - måste offras för att rädda Gatlin? 

Omdöme: Jag vet inte var jag ska börja, eller sluta heller för den delen. Denna boken, jag kan inte beskriva det, den var så bra, så himla himla himla bra!!!
Jag har sträckläst i princip hela boken och har inte kunnat släppa ifrån mig den en minut, eller gjort det ytterst motvilligt vid vissa tillfällen. 

En del serier är bra första boken och sen går det utför och sista boken är rent av skitdålig. Men i denna serien, det är helt tvärt om, den blir bara bättre, bättre och bäst i princip. Och denna boken, den tredje i serien, den är den bästa än så länge. 
Den är spännande från början till slut och man har verkligen ingen aning om hur det ska sluta, vilket är JÄTTEBRA. Jag kunde inte förutse bokens slut och dessutom slutade den med den största cliffhangern någonsin, hur spännande och jobbigt som helst. Men som tur har jag boken hemma, så, så fort jag kom hem från skolan satte jag mig och började läsa den fjärde, och sista delen i serien. Den absolut sista, kanske någonsin, det kan inte vara sant, jag vill bara ha MER MER MER. Och dessutom så är denna boken mycket färre sidor i än de andra böckerna, vilket betyder att det kommer ta slut fort.... snyft. 

Favoritkaraktären i denna boken: Macon Ravenwood, alla gånger. Har älskat hans karaktär ända från första början och jag gillar honom ännu mer nu, om det nu ens är möjligt...
Jag kan inte säga att jag direkt känner igen mig i honom, men ändå känns han lite som mig på något sätt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Men han är liksom jag, jag passar bäst i hans karaktär liksom. Vi är så lika på något sätt. 

Författaren, har precis som med de andra två böckerna i serien, lyckats otroligt bra. Alla beskrivningar, personer och spänningen som finns igenom hela boken. Det är så bra att jag skulle vilja prata med henne och tacka för att hon skapat denna grymt underbara serie. För den är helt klart en ny på favoritlistan. 

Och nu är det bara att hoppas på att den sista delen är lika bra. Men med tanke på att jag redan börjat på den och har fastnat redan nu, så tvivlar jag inte. Jag vill veta vad som som ska hända NU NU NU!!! Men samtidigt är serien är så bra att jag aldrig vill att det ska ta slut....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar