söndag 25 januari 2015

Beautiful Creatures: Den sista prövningen

Författare: Kami Gracia & Margaret Stohl
Genre: Fantasy
Sidor: 396
Serie: Del 4/4 i serien Beautiful Creatures
Tryckningsår: 2014 
Förlag: Semic (tack så mycket för boken!!!)
Ålder: Tonår
Övrigt:

Handling: Ethan har levt hela sitt liv i den sömniga småstaden Gatlin. Men hans stora kärlek Lena har förändrat hans liv helt och hållet. Hon har öppnat en värld av magi och mystik för Ethan, en värld av besvärjare och ofattbara krafter. Livet blir aldrig mer detsamma. 

Ethan och Lena har gått igenom enorma svårigheter och deras kärlek har överlevt. Men är den stark nog att överbrygga avståndet mellan två världar? 

Ethan har offrat allt. Han har lämnat sitt vanliga liv bakom sig. Och han har bara en sak i huvudet: att ta sig tillbaka till Lena. Trots hinder som verkar omöjliga kämpar Ethan för att kunna återvända hem mot alla odds. Framtiden ser mörk ut, men Lena ger inte heller upp - hon gör allt för att återfå Ethan. 

Deras öde avgörs här och nu.

Omdöme: Denna recensionen känns mer som en begravning än en recension helt ärligt. Det är så sorgligt att serien är slut. Dock har jag nu en serie att lägga till bland mina favoritböcker. Härligt!
Det tog mindre än en dag för mig att läsa ut denna boken. Jag bara satt och läste, läste och läste tills den var slut. Jag ångrar det lite nu i efterhand, önskar att jag hade dragit upp då det liiiite mer. För denna boken var precis som jag förutspått, JÄTTEBRA, HELT GRYM, UNDERBAR. Spänningen som löper igenom hela boken är underbar och man kan helt enkelt inte släppa boken ifrån sig, för man måste bara få veta vad som händer på nästa sida. Fast när det inte fanns några fler sidor att läsa, då var det inte så roligt längre. 


Detta är, precis som de andra böckerna i serien, en underbar läsupplevelse. Plus att det är väldigt imponerande att författarna har lyckats hålla spänningen och den riktigt bra handlingen uppe igenom hela serien, för det är inte så att efter andra boken så händer det inget intressant eller så, utan här, i alla böcker, händer det något hela tiden, och handlingen är så pass bra uppbyggd att det inte finns något att klaga på, förutom att det inte finns en fortsättning då, haha! 
Och jag ångrar inte en minut jag slösat på denna boken heller. 
Jag önskar att det fanns en till bok, som en ''vad hände sen'' eller så. Jag ville veta. Jag vill ha mer. Vill att det aldrig ska ta slut. 

Jag tycker det var roligt att i denna boken, hade man delat upp det i tre delar, så att man läste ur Lenas perspektiv en del av boken. Det var kul att ta del av hennes tankar och lära känna henne ytterligare, och inte se allt bara genom Ethan och hans synvinkel liksom. 

Och även i denna boken, så är Macon Ravenwood min favorit! Även fast man inte ser så mycket av just honom i denna boken, vilket är lite synd såklart. Tycker verkligen om honom och hans sätt att vara, det är bara så bekant, tryggt och lite roligt tycker jag. Han är en karaktär som jag ser trygghet i. Dock önskar jag att jag hade kunnat på lära känna honom lite bättre i serien, för att han har ändå en ganska stor betydelse i böckerna. Och det känns som att man egentligen, när man tänker efter, inte alls känner honom så bra som man tror. 
Och med tanke på de förändringar som han genomgått i boken (tänker inte gå in på det närmre för att då kan jag spoila böckerna för dem som tänker läsa) så vore det intressant att se hur han utvecklat som person efter det. 
Precis som man fått lära känna Ethan och Lena och sett deras utveckling igenom serien. 
Visst, det är ju så att det är huvudkaraktärerna, så det är förståeligt att man vet mer om dem än de andra. Men ändå, jag hade inte haft något emot att lära känna Macon bättre. 

Med tanke på att jag nu har läst ut och avslutat ytterligare en serie, och eftersom den är en ny favorit, kommer den även hamna på min ''Mina Favoritböcker'' sida här på bloggen, tycker ni borde kolla in den!

För att ni ska förstå hur bra böckerna är, måste ni läsa dem. Så det är mitt råd, läs dem och gör det så snart som ni får möjlighet till det. Så kan vi diskutera böckerna tillsammans sen.
Följ mitt råd och kom till himmelriket när det gäller böcker. För denna serien är nästan lite för bra för att va sann. 

Har du läst serien Beautiful Creatures? Vad tyckte du om den? Kommentera, let me know!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar