lördag 6 september 2014

De odödligas regler

Författare: Julie Kagawa

Genre: Fantasy
Sidor: 459
Serie: Edens Blod
Tryckningsår: 2013
Förlag: Harlequin
Ålder: Tonår
Övrigt: -

Handling: I en framtida värld styr vampyrerna.
Människorna är föda.
Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning.

Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten.
Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.
Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad och vem hon skulle kunna dö för.

Omdöme: OJ OJ OJ. Vi kan säga såhär, jag har fått en till ny favoritbok! Jag är så glad att jag fick hem denna boken och att jag gav den en chans. För det var den mer än värd. Boken överträffade alla mina förväntningar och den var helt sjukt bra. 
Handlingen liknar ingen annan jag läst. Förutom att det fanns vampyrer, men jag älskar ju vampyrböcker, så boken passar mig som handen i handsken. 
Platsbeskrivningar, personer osv är väldigt skickligt beskriva, och de är så levande. Och jag föll direkt för huvudpersonen, Allison. Hon är så intressant, stark och modig. Hon kunde klara sig själv trots hur de levde. 
Det känns som jag kommer spoila hela boken om jag ska fortsätta skriva. Så därför låter jag bli. 
Istället råder jag dig, få tag på boken, sätt dig på ett skönt ställe och läs. För detta är en bok du INTE får missa. En av mina absoluta favoritböcker. 
Jag började boken och hade lite små förväntningar, trodde inte riktigt det var en bok för mig, men jag gav boken en chans och inte långt senare hade jag läst ut den. Då önskade jag att den var längre, eller att jag hade dragit ut på läsandet, för den var så GRYMT BRA! 
Lite senare fick jag reda på att det kommit ut en fortsättning.  När jag fick reda på det skrek jag rakt ut, ville dansa runt i hela mitt hus och krama alla. Självklart gjorde jag inget av det. Men så stor var min lycka! En ny del av min nya favoritserie hade kommit ut, LÅT MIG FÅ LÄSA DEN SNART!!!! 
Kan inte vänta tills jag har den i mina händer & äntligen kan läsa. 

2 kommentarer:

  1. Jag har inte riktigt varit säker på om jag vill läsa den här serien, men nu känns det som att jag måste ge den en chans! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart! Du kommer inte ångra dig. Den är SÅÅ BRA!!!! :)

      Radera