fredag 29 augusti 2014

I taket lyser stjärnorna

Författare: Johanna Tydell

Genre: Ungdomsroman, drama
Sidor: 222
Serie: -
Tryckningsår: 2010
Förlag: Alfabeta Bokförlag (tack för boken!!)
Ålder: Tonår 
Övrigt: - 

Handling: Jenna är tretton år och har just börjat sjuan. Det enda hon borde oroa sig för är Ullis i klassen som hon hatar och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till henne. Men Gud har inte skött sitt jobb. Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda, en duschstol och peruker. Där bor nämligen en mamma som har cancer.
I taket i Jennas rum har hon och mamma klistrat upp stjärnor som lyser i mörkret. Under en av dem har hon gömt en dikt. Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

Omdöme: En bok som många tonåringar känner igen sig i. Inte kanske just i att ha en cancersjuk mamma. Men det som Jonna går igenom, det är inte bara sånt ett barn som har en sjuk mamma får göra. Utan mycket av det som händer i boken kan jag tro att många känner igen sig i. 
Detta är en bok som berör mig jättemycket. Just på grund av att man kan känna igen sig själv i Jenna, men även på grund av sjukdomen som hennes mamma har. Och det får mig att uppskatta min friska mamma, ännu mer. Man ska verkligen ta vara på det man har! 
Handlingen är välskriven och realistisk och det är lätt att hänga med i boken. Det känns verkligen som om författaren har lagt ner tid på att ta bort onödiga kapitel, där det bara verkar som man skrivit något för att göra boken längre, vilket är bra, för onödiga kapitel är inget jag tycker om. Det får boken att tappa den röda tråden lite. Men så var det inte i denna boken och så ska det vara. 
Jenna, huvudpersonen, är en ganska tråkig person från bokens början. Men ändå är det så man fastnar för henne. För hennes tankar är dem samma som mina skulle varit om jag var i hennes situation. Man känner igen sig i henne, eftersom hon är ca lika gammal som mig, som sagt. 
Jenna och alla de andra personerna i boken är väldigt bra beskrivna, så att de blir levande liksom. Och likaså platsbeskrivningar är bra. 
Jag har inte mycket negativt att skriva om denna boken, mer än att jag önskat att den hade varit lite längre. Att man hade fått veta lite mer om hur hennes liv fortsatte. Men trots att det inte var med i boken är den jättebra och verkligen läsvärd. Den ger dig en tankeställare och får dig att uppskatta det du har. Ta vara på det du har, innan det är försent. Du har inte mer än ett liv på dig. 
Dessutom är det så att jag har sett filmen, och jag kan säga er att boken är så mycket bättre! Även om filmen är bra, så är boken bättre. Så om ni bara har sett filmen, läs boken. För det är skillnad på bok och film, helt klart! 
Kort och gott, en bok för tonårstjejer. Inte svårläst med ett bra språk. Om du inte redan gjort det, läs den! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar