lördag 9 augusti 2014

Gilla Hata Horan

Författare: Johanna Nilsson

Genre: Ungdomsroman
Sidor: 166
Serie: -
Tryckningsår: 2012
Förlag: Pocketförlaget (tack för boken!!)
Ålder: Tonår

Övrigt: -

Handling: Jonna och Gloria är 15 år och bästisar. De är inte särskilt populära, men inte heller mobbade. Men så hänger de med på en luciafest och får dansa med Robin, skolans snyggaste, coolaste kille. Han verkar tycka att de är helt okej, till och med söta. Det är nästan för bra för att vara sant. 
Det är det också. Det börjar skrivas elaka kommentarer på Glorias blogg och på Facebook bildas en Hata horan-grupp. Gloria mår så dåligt att hon börjar skära sig igen. Jonna måste göra något. Gloria får inte råka mer illa ut. Hon bestämmer sig för att ge igen med samma mynt, för på nätet kan vad som helst hända. 
Vem är hora nu då? 

Omdöme: Innan jag läste boken visste jag inte jättemycket om den. Hade inte hört om någon annan som läst den. Men den var värd att läsa, för den ger dig något att tänka på.
Detta är en bok om mobbning. Om hur fruktansvärt och tragiskt det kan bli om det går för långt. Men redan från början är mobbning hemskt. 
I denna boken, får du följa med tre ungdomar, som råkar ut för mobbning alla tre. Du får lära känna dem och ta del av deras tankar, samt hur de utvecklas i boken. 
Jag tycker det är riktigt bra att det finns en bok som denna, som verkligen visar för världen, vad mobbning är. För det är något som inte borde ens finnas. 
Jag tror att denna boken kan ha varit för att användas i undervisande syfte, och därför slutade boken lite mitt i. En väldig cliffhanger. För att man själv ska få tänka till. Men ändå, trots att jag tror att boken skulle användas i ett annat syfte, så var den bra, helt okej. 
Nyttigt att läsa för alla. 
Bokens budskap är helt klart det bästa, att mobbning är hemskt och inte ens borde finnas. För om du läser boken, kan du se hur illa det kan gå. Hur det kan bli till något mycket större än det var från början. 

1 kommentar:

  1. Fin recension, har också läst den och håller med om det mesta du skriver, tyckte dock den var liite överdriven ibland men annars gillade jag den.

    SvaraRadera