tisdag 12 augusti 2014

Alice I Zombielandet

Författare: Gena Showalter

Genre: Fantasy, romantik
Sidor:  427
Serie: Berättelsen om underlandet
Tryckningsår: 2013
Förlag: Harlequin (tack så jättemycket för boken!!)
Ålder: Tonår
Övrigt: - 

Handling: Om någon hade berättat för Alice Bell att hennes liv skulle vändas upp och ner från ett ögonblick till ett annat, skulle hon ha brustit ut i skratt. Från lyckligt till tragiskt, från oskuldsfullt till förstört. Nej, aldrig. Men det var det som hände. Ett hjärtslag. En blinkning, ett andetag, en sekund - och allt hon kände till och älskade var borta.

Omdöme: Denna boken har jag velat läsa sedan jag först såg att den kom ut. Nu har jag äntligen läst den och jag kan säga att den nådde upp till NÄSTAN alla mina förväntningar.
Det var lite segt i boken emellanåt. Jag vet inte riktigt varför jag tyckte det, eftersom det hände något i stort sätt hela tiden, men jag tyckte det ändå. Kanske för att början var lite seg? Inte vet jag.
I alla fall, jag älskar att författaren valt att skriva om just zombies och hur hon har skrivit om en klassiker och gjort den så mycket bättre och spännande! Och det var just för att det var en omskriven klassiker, som jag ville läsa boken från första början. Inte för att det var zombies eller något sådant, för egentligen är vampyrer mer av min grej. Men när jag läst denna boken, så har författaren nästan fått mig att gillar zombies lika mycket som vampyrer, så bra var boken!
Jag tycker väldigt mycket om karaktärerna i boken. Men speciellt huvudkaraktären såklart, Alice. Hon är helt magnifik. Hur hon kan hantera sorgen efter sin bortgångna familj, ensam kvar, med inget glatt i sitt liv alls. Hur överlevde hon? Jag skulle inte klarat det, inte en chans. Men det gjorde hon, och det får henne att verka lite som en hjälte i mina ögon. För hon är så stark, klarar allt. Och det tycker jag är imponerande. Och där vill jag ge författaren en stor guldstjärna, för hon har verkligen lyckats beskriva dessa karaktärer så bra. Hon gör dem så levande. Det är så att jag skulle kunna föreställa mig Alice, här, i verkligheten. 

Boken är skriven i lättförstått språk och är väldigt lättläst. Passar att läsa för nästan vem som helst. Dessutom kan boken läsas av både killar och tjejer, för det är verkligen inte någon tjejbok om smink, tjejproblem och allt sånt. Detta är Alice I Zombielandet, där tjejer och killar kämpar tillsammans för att vinna över det enda onda som hotar världen, monster - zombies. 
En riktigt tuff bok som är läsvärd. Verkligen läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar