fredag 11 juli 2014

Erebos

Författare: Ursula Poznanski

Genre: Spänning, ungdomsbok
Sidor:  422
Serie: -
Tryckningsår: 2011
Förlag: Opal (tack för boken!!)
Ålder: Tonår
Övrigt: - 

Handling: Erebos är ett dataspel som sprids i en skola i London. Det är stort hemlighetsmakeri kring spelet som utövar stor makt över sina spelare. Eleverna fastnar lätt i spelet, spelar nätterna igenom och försummar skola och andra aktiviteter. Det fascinerande är att spelet personligen verkar känna sina spelare, det interagerar med dem, det ger dem uppdrag att utföra inte bara i spelets värld utan även i verkligheten. 16-årige Nick är en av spelarna, även han får olika uppdrag som han inte riktigt förstår varför han ska utföra, men han gör det för att avancera i spelet, för att få högre nivå i spelet. Några personer som inte spelar Erebos uppfattar spelet som farligt försöker förstå vad som ligger bakom spelet och försöker även stoppa det. Men det är väldigt svårt, för även om det bara är ett spel så har Erebos har otroligt stor makt.

Erebos är ett spel.
Det iakttar dig,
det talar till dig,
det belönar dig,
det hotar dig.

Erebos har ett mål.

Det vill döda.

Omdöme: Detta är andra boken jag läser av Ursula, och liksom förra gången, är jag lika imponerad av hennes verk. En helt annorlunda bok emot alla andra ungdomsböcker jag läst. 
I början av boken tyckte jag det var lite segt, men det var innan jag kom in i boken och inte kunde släppa den för en sekund. Ungefär i mitten av boken tog handlingen verkligen fart och det var så spännande så jag streckläste ut boken. 
Jag gillar hur författaren har gjort något eget, inte som alla andra tonårsböcker. För denna boken var något speciellt och jag är verkligen glad att jag fick chansen att läsa denna underbara bok. 
Och även karaktärerna ska hon ha ett stort plus för, för de är verkligen levande, och det gäller även spelet, det blir liksom levande på något sätt. 
Dessutom var slutet i boken väldigt oförutsägbart, vilket jag verkligen gillade. För om man läser en bok och redan vet slutet innan man läst det, då är det ju knappt någon mening att läsa boken, ellerhur? 
Så, om du inte redan läst Erebos, då är det dags att du gör det. För denna boken är riktigt läsvärd och det är något du ABSOLUT INTE får missa! LÄÄÄÄS.

1 kommentar:

  1. Jag har funderat på att läsa den här boken och den verkar helt klart vara läsvärd! :)

    SvaraRadera