torsdag 15 maj 2014

Beautiful Creatures: Mörka drömmar, livsfarlig kärlek

Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Genre: Fantasy, romantik
Sidor: 517 
Serie: Ingår i en serie på fyra böcker
Tryckningsår: 2013
Förlag: Semic (tack så hemskt mycket för boken!!)
Ålder: Tonår
Övrigt:

Handling: En förbannelse, ett val, två öden.  När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.
När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta. Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Frågan är bara om det är tillräckligt för att kunna rädda Lena från det mörka öde som hon går till mötes?

Omdöme: När jag började läsa denna boken så hade nästan alla andra läst den redan, så jag hade hört ett och annat om boken, men mest positiva saker, så mina förväntningar på boken var självklart höga. Och jag kan säga er, att denna boken nådde upp till mina föväntningar och även över dem. För när jag började läsa tänkte jag liksom, detta är väl som en helt vanlig tonårsbok med två huvudpersoner som blir kära i varann och lever lyckligt för alltid, en bok i mängden liksom, precis som alla andra. Men det visade sig att jag hade fel. 
Huvudpersonerna i denna boken, Ethan och Lena, de är helt otroligt bra uppmålade i boken, för de är verkligen LEVANDE. Jag skulle kunna möta dem på stan eller var som helst och de skulle liksom vara en människa som finns på riktigt. Författarna har lyckats så grymt bra med boken, alla ingredienser i boken, karaktärerna, platsbeskrivningar och hela handlingen. 
Gatlin där boken utspelar sig blir också väldigt levande i boken och det skulle lika väl kunna vara ett ställe som existerade, eller ja nästan i alla fall, bortsett från allt onaturligt som finns där. 
Ethans och Lenas förälskelse i denna boken är inget annat än magisk. Den är verkligen så stark, och det finns verkligen INGET som kan komma emellan dem, ingen avundsjuka eller något eftersom de litar verkligen på varann till hundra procent och håller inget hemligt för varann. 
Hur två personer kan träffas i en bok på det sättet, hur den kärleken växer trots alla följder det får för dem båda och hur de blir behandlade på grund av det så håller de fast vid varandra till slutet och det tycker jag att författarna har lyckats beskriva och skriva om riktigt bra, och verkligen få det realistiskt och trovärdigt. För det Lena och Ethan har är ingen vanlig liten förälskelse som kanske tar slut, man tröttnar på varann osv.. utan denna kärleken är så stark och så himla speciell. Jag kan inte riktigt beskriva det, men den är verkligen inte som i andra tonårsböcker jag läst, och jag kan säga er att det är en hel del! 
Så, detta är en riktigt bra bok, välgjord på alla sätt. Det finns inget som författarna kunde gjort bättre som jag ser det, och då kan det väl inte bli bättre eller? 
Om ni inte har läst den, så är det helt klart dags för det nu, sätt er ner och ta tag i denna boken direkt, för ni kommer verkligen inte ångra er, för detta är en grym bok! LÄÄÄS. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar