söndag 9 februari 2014

Prinsessan och mördaren

Författare: Magnus Nordin
Genre: Deckare
Sidor: 237
Serie: Ingår ej i en serie.
Trycknigsår: 2005
Förlag: Månpocket
Ålder: Tonår och unga vuxna
Övrigt: -

Handling: En ung man hittas vid en soptipp. Han lever, men knappt. I stockholmsförorten pågår det vanliga livet: Markus är kär i Nina som är kär i Jajje, Teo skiter i skolan och Lenita intrigerar. 
Allt fler personer försvinner, dödas. Men vad är det som händer under ytan? Hur nära inpå finns mördaren?

Omdöme: I skolan fick håller vi på med ett arbete om just deckare och deckarböcker. Därför skulle vi såklart läsa en deckare också. Jag valde just denna boken på grund av att jag hört mycket bra om författaren och även om själva boken. Så ja, jag tog boken och tänkte: ''jo, men du kan väl få en chans då''. Och gissa vad? Jag blev faktiskt positivt överraskad.
Boken och själva handlingen var jättebra, författaren hade lyckats bädda in lite tonårsliv i det hela, inte bara ett brott och allt runt det, utan en blandning, som gör boken mycket mer rolig att läsa, inte långtråkig.
Fast samtidigt så var det på en del ställen svårt att hänga med i själva handlingen, för boken är skriven ur flera personers perspektiv. Alltså först läser man om en person, får reda på personens tankar och sånt, sen helt plötsligt ska du läsa ur någon annans perspektiv och då kan det bli lite väl förvirrade med allt hoppande ibland. 

Annars är boken precis som en pusseldeckare ska vara, små ledtrådar läggs ut för att läsaren också ska få chansen att lösa gåtan. Och ja, jag kan väl säga att först var det väldigt svårt att lista ut vem mördaren var, men sen när man väl fick reda på det, så var det liksom så självklart. Så den biten av boken är också väldigt bra. Lite ledtrådar som först förvirrar läsaren lite, och sen ledtrådar som hjälper en att lösa mysteriet. Jättebra, eftersom man vill inte lösa brottet direkt, det SKA vara spännande ända till slutet liksom. 
Även om boken var stundvis förvirrande så var den väldigt bra, bättre än jag förväntat mig. Så kanske är jag sugen på en till bok av Magnus Nordin? Kanske lite längre fram i framtiden, eftersom deckare inte är min typ av genre egentligen... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar