tisdag 7 januari 2014

Blunda och hoppa

Författare: Sarah Dessen
Genre: Drama, romantik
Sidor: 365
Serie: Ingår inte i en serie
Trycknigsår: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren
Ålder: Tonår
Övrigt: Författaren har skrivit fler böcker, dock är de fristående.

Handling: När ens mamma har gift om sig fem gånger och alla äktenskap har slutat i brustna hjärtan och gråt, då är det inte konstigt att man själv tvivlar på om man faktiskt kommer hitta den ''rätte''. 

Remy har lite svårt för allt detdär med kärlek, det håller ju aldrig ändå? Hennes mamma har skiljt sig flera gånger, och hur kul kan det vara? Tänk så går Remy samma öde till mötes? Fast det skulle inte Remy gå med på, hon har strikta regler och är ett kontrollfreak. Allt ska vara på sin plats, rummet ska vara städat och allt ska vara perfekt.
Men så Dexter kommer som en slump in i Remys liv, och han gör precis allt som hon HATAR. Han har ingen ordning när det gäller något, han är klumpig och lat, alltså inget som intresserar Remy alls. 
Dexter tycker att Remy borde släppa loss lite och ha kul, men Remy vill inte ta några risker. Men hur lätt är det att hålla koll på allt när världens mest slappa och slarviga person trillar in i hennes liv, speciellt när han vägrar spela efter hennes regler....

Omdöme: Som vanligt förvånar Sarah Dessen mig varje gång, underbart. Jag kan bara säga en sak, HON HAR GJORT DET IGEN! Boken är makalöst bra, handlingen tar snabbt fart och det gör att man verkligen inte kan sluta läsa. Jag försökte dra ut på det hela, men tillslut kunde jag verkligen inte hålla mig utan läste ut boken i ett nafs. Verkligen, en stor guldstjärna till denna författaren. Grymt bra jobbat.
Karaktärerna i boken är ''levande'' och inte stela alls, utan det verkar som det är en verklig person och man kan verkligen känna karaktärernas känslor. Och självklart har jag en favorit-karaktär i boken, Dexter. Han är så bra och vild på något sätt, det gör honom spännande och rolig. Man vill genast veta mer om honom och jag blev fäst vid honom direkt. För vem tycker inte om en rolig kille som inte är feg för att prova något nytt? Det är ju bara jätteroligt med någon som vågar något sådant som Dexter. För att imponera på Remy är inte det lättaste direkt!

Kort och gott, jättebra bok som helt klart är läsvärd. Alla, se nu till att läsa boken. Hoppas ni tycker om den lika mycket som jag gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar