torsdag 26 december 2013

Lögnen på femte våningen

Författare: Do Van Ranst
Genre: Spänning, skönlitteratur
Sidor: 173
Serie: Nej, ingår inte i en serie.
Trycknigsår: 2013
Förlag: Massolit Bokförlag
Ålder: 10-12 år
Övrigt: -

Handling: Boken handlar om Jeff som bor i ett höghus i förorten tillsammans med sin mamma, hennes pojkvän och sin utvecklingsstörda storasyster Iene. Sin pappa har han aldrig träffat och hemma är det strängt förbjudet att prata om honom. Men Jeff har själv listat ut att pappan måste ha blivit knivskuren till döds. Varför skulle det annars finnas en ingrodd fläck på vardagsrumsmattan som ser ut som blod? Och det är naturligtvis mamman själv som är mördaren, det är Jeff övertygad om.
I samma hus bor Jeffs vän Süleyman som Jeff kan prata om allt med men konflikterna står tätt både inom familjen och med vännen. Vad är det egentligen Süleyman sysslar med? Hur ska Jeff kunna hindra mammas pojkvän från att skicka bort Iene till ett hem för utvecklingsstörda och är pappan verkligen död?


Omdöme: Till att börja med så ska jag säga att jag inte hade så höga förväntningar på denna boken, den var inte så tilltalande. Men ändå så satte jag igång och läsa den.
Det visade sig att jag hade rätt om boken, den var ganska tråkig, det hände inte så mycket och boken var VÄLDIGT barnslig. Karaktärerna i boken var inte heller de jag hoppats på och författaren har missat den detaljen med att göra karaktärerna ''levande''. De verkar mer som robotar, inte så mycket känslor eller tankar. Mest konstiga handlingar som leder till konstiga saker.
Detta är mer en bok som passar barn i åldern 10-12 år och det är även kanske därför som jag inte riktigt gillade denna boken. Den är helt enkelt för mindre barn.
Men samtidigt ska vi se detta från den ljusa sidan, nu har jag läst boken och har prövat i alla fall. För om jag inte hade läst boken så hade jag ju aldrig vetat om den var bra eller inte.
Kort och gott är det en bok jag mer rekommenderar till yngre, därför att den kan bli allt för långtråkig för äldre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar