söndag 15 december 2013

Det är så logiskt alla fattar utom du

Författare: Lisa Bjärbo                    
Genre: Romantik, drama
Sidor: 250
Serie: Ingår inte i en serie
Trycknigsår: 2011
Förlag: Rabén & Sjögren
Ålder: Tonår
Övrigt: -


Handling: I fyra år har Johan varit hemligt kär i sin tjejkompis. I fyra år har han bitit ihop, lyssnat, spelat intresserad när hon babblat om sina kärlekshistorier. Men nu går det inte längre. Han kommer att explodera!
Johan och Ester har varit bästa kompisar sedan tidernas begynnelse. Först satt de bredvid varandra i sandlådan, nu är de 16 år och sitter bredvid varandra i gymnasieklassrummet på Katedralskolan i Växjö. De vet precis allt om varandra. I alla fall nästan. Det är bara en sak som Johan inte har talat om för Ester - han har varit kär i henne de senaste fyra åren, och tycker inte att det här med bästa kompisar räcker längre. Men hur gör man när man ska berätta en sådan sak? Det blir ju inte lättare av att det enda Ester snackar om är sina kärleksproblem med sina hårdrockskillar.


Omdöme: Jag trodde verkligen inte denna boken skulle vara så bra som den var. Jag ger den högsta betyg alla gånger. Grymt.
Båda huvudkaraktärerna i boken är bra och intressanta, man ville veta mer om dem hela tiden. Och de var LEVANDE, som en del författare slarvar med. Men detta var verkligen som de var äkta levande personer med tankar och känslor, bra helt enkelt. Ett stort plus. 

Att välja en favoritkaraktär i denna boken är så svårt, men ändå så väljer jag Ester, för jag råkar känna igen mig själv i henne ibland. Jag tycker om henne, hon är intressant, trots att hon kan vara riktigt tråkig och otrevlig ibland. Jag bara fäste mig vid henne helt enkelt.
Men även Johan är en grym karaktär, han har väldigt intressanta tankar och känslor. Man kanske ser på honom som en tönt i början av boken, men sen så förändras den synen helt.
Boken i helhet var skitbra rent ut sagt, jag är förälskad. Jag var fast redan efter tio sidor. Ville inte sluta läsa. Och när boken var slut så var det ännu värre. För slutet var lite för kort, det är det enda som jag kan ge minus för i denna boken. Författaren kunde berättat lite mer om vad som hände efter, inte lämna boken med ett öppet slut - jag vill läsa mer och få veta vad som kommer hända! 

Rekommenderar denna boken varmt, LÄS. NU.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar