måndag 12 augusti 2013

Varghonans klan

Författare: Maite Carranza

Genre: Äventyr och Spänning
Sidor: 368
Serie: Ingår inte i en serie vad jag vet (kan finnas, fast på orginalspråket dock)
Trycknigsår: 2008
Förlag: Rabén & Sjögren
Ålder: 9-12 eller 13
Övrigt: -

Handling: Fjortonåriga Anaíd är liten och alldeles för intelligent för sin ålder. Det tycker i alla fall klasskompisarna som retas och kallar henne besserwissedvärgen.
När hennes mamma Selene en dag försvinner, börjar märkliga saker hända: plötsligt förstår Anaíd vargarnas språk och hon verkar också ha fått magiska krafter (som hon genast testar genom att försöka förhäxa klassens pouläraste tjej till att bjuda henne på fest). 
Anaíd anar att en hemlighet döljer sig bakom släktens tystnad, och när ingen annan gör något för att försöka hitta Selene, då bestämmer sig Anaid för att själv leta reda på henne. Det för henne till Sicilien, och hon får genomgå kamp emellan ont och gott. 

Omdöme: Jag vet faktiskt inte alls varför jag köpte boken. Den bara liksom låg där och jag var tvungen att göra det typ. Mina förväntningar på boken var inte heller så höga, då jag trodde att boken var ganska barnslig. 
Men jag började ändå läsa och, jo det var en väldigt bra bok ändå. Trots att den kan vara lite barnslig här och där, så lyckas författaren ändå fånga läsarens uppmärksamhet och man vill läsa mer för att få reda på hur det ska gå! 
Så absolut läsvärd bok, även om den inte är den bästa jag läst, så är den välskriven och bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar