lördag 3 augusti 2013

Betvingade

Författare: Simona Ahrnstedt                                    

Genre: Romantik, historia
Sidor: 567
Serie: Ingår inte i en serie, men författaren har skrivit andra böcker.
Förlag: Pocketförlaget (tack för boken!!)  
Tryckningsår: 2012
Ålder: Tonår och äldre. 
Övrigt: Boken är i det nya formatet, Excess. 

Handling: I en tid där inget är säkert och en kvinnas heder hänger på hennes oskuld går stormannadottern Illiana Henriksdotter till en skogstjärn för att bada då hon blir överfallen och bortförd. Markus Järv, ökänd riddare och kungens närmaste man, väntar på en utsedd kvinna som ska göra honom sällskap för natten när hans unge soldat kommer med helt fel person. Inte bara är kvinnan framför honom mager och blek han märker också snabbt att hon kommer från en fin familj. Han bestämmer sig för att rida tillbaka med henne men under färden stöter de på Illianas bröder och en olyckshändelse gör att en av bröderna dör. Från och med den stunden kommer maktspel, intriger och kunglig diplomati att för alltid bestämma över Illianas och Markus liv.
Möt en svensk medeltid som du aldrig mött den förut. Mot bakgrund av den mytomspunne kung Magnus Eriksson och hans drottning Blanche och den heliga Birgitta utspelar sig en passionerad kärlekshistoria fylld av riddare, tornerspel, slott och herresäten.

Omdöme: Jag visste i princip inget om boken när jag började läsa. Tänkte att det ska bli kul att läsa en bok som är skriven som typ medeltiden. Inget mer visste jag om boken. 
Jag började läsa, hm det gick inte alls långt tid innan den var utläst! Jag vet inte om det beror på det underbara formatet Excess som är ett nytt format från Pocketförlaget eller att jag gillade boken? Tror faktiskt att båda skälen spelar lika mycket roll! 
Formatet gjorde så det kändes som man hade ca 200 sidor, fast man egentligen hade fler en 500... och jag som gillar medeltiden fastande ändå ganska mycket i boken. 
Min favorit karaktär är helt klart Markus, åh. Jag fattade snabbt tycke för honom, även om han kan vara lite kallhjärtad och elak ibland.. Liksom jag bara gillar honom, utan att egentigen veta varför. Det bara blev så helt enkelt! 
Men även om boken inte är någon av de bästa jag läst så rekommenderar jag den verkligen, den är läsvärd till 100% ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar