måndag 22 juli 2013

Saeculum

Författare: Ursula Poznanski                                          
Genre: Thriller
Sidor: 440
Serie: Ingår ej i en serie
Trycknigsår: 2013
Förlag: Opal (tusen tack för boken!!)
Ålder: Tonår
Övrigt: -

Handling: Boken handlar om Bastian. Han älskar att plugga och läser för att bli läkare. 
Samtidgt så träffar han Sandra som han bli kär i och hon tar med honom till en medeltidsmarknad. Där får han träffa många nya människor och blir tillslut medbjuden till ett så kallat ''lajv''. När man är med om ett lajv så åker man ut i skogen och lever där ute som på medeltiden, utan några som helst prylar från nutiden. 
När de väl kommit till skogen verkar det bli riktigt kul och allt börjar jättebra. Sen drar ett oväder in över dem, personer försvinner och inget blir som planerat.
Det verkar som de är fast där, som i en förbannelse och det inte finns någon väg ut.

Omdöme: När jag fick hem boken så tänkte jag direkt, att detta kommer bli en ny favorit. Och vet ni vad, det visade sig att jag hade helt rätt! Detta är en av de bästa böcker jag läst och jag ser verkligen fram emot att läsa mer av författaren. 
Jag verkligen älskar hur Ursula har fått karaktärerna att komma till liv och hur hon har beskrivit deras personligheter så bra. Den jag faktiskt fastnade för mest är Iris. Hon från en början som jag inte visste något om, som verkade som en sur och kaxig tjej blev något helt annat när jag kommit längre i boken. Hon har en persolighet som jag verkligen fastnat för, helt underbart. 
Författaren har även lyckats beskriva naturen så väldigt bra, även väder. Det blir så levande att man är i boken. 
Kortfattat så tyckte jag helt enkelt väldigt mycket om denna boken, författaren och allt. En av mina nya favoriter, HELT KLART. LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS!!!!!!!!!!!!

2 kommentarer:

  1. Gillade också Iris väldigt mycket, men tyvärr gillade jag inte själva boken lika mycket... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var hon en helt underbar karaktär? Det var ju tråkigt att höra, men alla har vi olika åsikter! ;)

      Radera