onsdag 12 juni 2013

Jämförelse mellan bok och film



Detta är en jämförelse mellan "Om jag kunde drömma" och den första Twilight-filmen, jag tänker snacka lite om vad jag tycker är dåligt respektive bra på båda och övriga tankar efter att jag läst boken och sett filmen. 

Detta tycker jag om boken: Jag älskar hela idén med boken, den är helt unik. Eftersom detta var en av de första kärlek & vampyr blandade böcker som kom ut för några år sedan så var hela grejen med boken, temat helt annorlunda från vad jag har läst innan. Författaren har verkligen gjort så att man är med och är just Bella i boken, alla hennes känslor och allt hon är med om det blir så verkligt. Samtidigt som man verkligen förälskar sig i hur vampyrerna är, deras skönhet, man blir avundsjuk och vill med vara det, det blir så levande när man läser helt enkelt. Naturen och hela Forks, samhället, Bellas kompisar är likadant, de är beskrivna på pricken och man såg verkligen dem i huvudet. 
Jag kan helt enkelt säga att författaren är ruskigt bra på att beskriva saker, hur de ser ut och beter sig osv. Hon får berättelsen att bli levande och det är det som gör boken så himla bra!
Kan inte riktigt se något som jag tycker mindre bra om med denna boken, eftersom det är min favoritserie förutom Vampire Academy!

Detta tyckte jag om filmen: Jag kan säga rent ut att jag blev väldigt besviken på denna filmen, inte för några skådespelare eller så, utan vilka delar i boken som de inte valt att ta med. Det är småsaker som gör mig frustrerad. Som till exempel när hon får bekräftat att han är vampyr, på helt olika sätt i boken och filmen. Eller det med att Taylor trodde att de skulle gå på skolbalen tillsammans, det finns inte ens med i filmen? Och sen självklart att de inte nämner i filmen vad familjen Cullen har för speciella förmågor och så. 
Själva skådespelarna är helt fantastiska, även Kristen, även fast jag tycker hon är en aning lam, hehe... Annars var det väl bra tänkt, det skulle väl blivit en alldeles för lång film annars. De lyckades väl få med det mesta! 

Så sammanfattat gillade jag väl både filmen och boken. Fast föredrar helt klart boken! Den är mycket mer personlig när det gäller både Edward och Bella med känslor + tankar. Fast det var inget större fel med filmen heller, det är bara det att jag gillar boken mer. Det finns självklart andra som tycker helt olikt mot mig! 


Senare på sommarlovet kommer även en fortsättning på detta då jag kommer jämföra "När jag hör din röst" och New moon! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar