onsdag 26 juni 2013

Hemligheternas Rike

Författare: Kristin Cashore                                                                   
Genre: Romans, Fantasy & drama
Sidor: 622
Serie: Bok 3 i serien ''De Utvalda''
Tryckningsår: 2012
Förlag: Semic (tack så jättemycket för boken!!)
Ålder: Tonår (men kan dock läsas om man är äldre också)
Övrigt:

Handling: Det är inte lätt att bli av med båda sina föräldrar när man är tio år. Speciellt inte om man är arvinge till tronen och ska ta över efter sin far som skrämt livet ur folket. 

När Bitterblue fyllt arton och tagit över tronen blir hon tvungen att kämpa för att få sitt kungarike på fötterna igen efter att hennes tyrann till far skrämt livet ut alla. Det blir inte lätt då den onde kungen påverkan lever kvar och det inte finns någon som vill prata om det förflutna.
Det är då Bitterblue börjar smyga ut om nätterna för att få gå på gatorna i hennes egen stad. Och det är först då hon upptäcker sagorummen, där det berättas sagor om det som hänt, hon går dit oftare för att få höra mer, för det handlar ofta om henne eller hennes far.
Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Leck's makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt betydelsefull för Bitterblue och en oväntad vänskap tar sin början.....

Omdöme: Sista boken i serien, inte riktigt vad jag väntat mig, men det funkade ändå. Jag hade ganska höga förväntningar på denna boken, men till min besvikelse nådde den inte upp till alla. 
Hela grejen med boken, liksom idén var bra och jag gillar hur författaren lyckats binda ihop alla tre böcker i slutet, så riktigt bra gjort. Men ändå så var det något med början av boken, kanske de 200 första sidorna som gjorde att jag tröttnade på att läsa den ett tag. Början var helt klart det sämsta med boken. Man blev inte riktigt så intresserad av boken som med de första (nu har alla väldigt olika åsikter om det, men det är min syn på saken). Men sedan efter det så tog handlingen ett skutt och boken blev riktigt spännande. Man kunde inte släppa den ifrån sig och ville bara läsa mer, hela tiden! 
Nu vet jag att det är ganska många som tycker helt olikt mot vad jag tycker, men det är så, alla har sina olika tankar om denna boken. 

Vad för författaren kunde gjort bättre: Jag gillar ju boken så, men jag tycker hon kunde lagt till något i början med boken som gjorde att man ville läsa ut den direkt liksom. 

Det författaren gjorde bäst med boken: Det var helt klart hur hon lyckades binda ihop alla tre böcker och man lyckades förstå hur allt hängde ihop. 

Betyg: Jag ger boken en 3/5 för dess sega början, annars hade den helt klart varit värd en femma! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar