fredag 8 februari 2013

Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd

Författare: Anna Ehn
Genre: Drama
Sidor: 190
Serie: Ingår inte i en serie
Tryckningsår: 2012
Förlag: OPAL, tack så mycket för boken!!

Ålder: Tonår

Handling: Tänk om jag inte lyckas springa under 12.30? Tänk om jag aldrig kommer springa så här fort igen?
Men nu får jag skärpa mig, det är väl klart att jag kan springa lika fort igen, kanske fortare?

Sara och hennes kompis Madde åker på läger, de ska till fjällen. Men Madde tänker bara på killar hela tiden, det som är så himla tråkigt tycker Sara.
Sara drömmer om att springa, fort, som att sväva fram på stigen uppför berget, till den högsta bergstoppen.
Men för att klara det måste hon hålla sig till sina regler. Hon skriver i träningsdagboken, det går väldigt bra till en början. Hon orkar mer för varje dag som går, men de andra i lägret verkar tycka att de som håller på med sport är sportfånar, töntar. Så Sara måste försöka hålla det hemligt och springa tidigt på morgonen för att Lina som hon delar rum med inte ska märka något när hon kommer tillbaka genomsvettig.
Sara börjar umgås mer med Lina och hennes kompis Carro som verkligen inte gillar Madde.
De snackar skit tillsammans bakom Maddes rygg, sånt som Sara aldrig skulle göra, men hon vågar inte säga imot, för vad skulle de tycka om henne då? Och på grund av att hon är så mycket med Lina blir Madde sur. Hon vill inte prata med Sara längre, hon sitter och snackar skit om Sara med sin rumskompis Helena istället.
Sara hinner inte springa, hinner inte skriva i träningsdagboken.
Slarvar och bryter mot reglerna. Hon kanske aldrig lyckas springa sådär fort igen? Kanske aldrig blir vän med Madde igen?

Omdöme: Boken var väldigt bra och hade ett bra budskap! Dock så var den väldigt kort, men ändå så författaren med så väldigt mycket på så få sidor.
Jag gillar hur de beskriver fjällen, där de är, bergen och alla människor i boken, för de blir levande liksom.
Boken är lite udda mot de jag läst förut, så många tankar. Man ändrar sättet att tänka på. För det som händer i boken, hur de snackar skit bakom varandras ryggar och så vidare, det är verkligen inte okej. Det som kan hända, följderna det får, de kan vara riktigt hemska. Så man tänker verkligen efter när man läser att detta som jag läser just nu, det händer någon just nu, det finns på riktigt.
Väldigt bra bok som jag kan verkligen rekommenderar! Man fastnar verkligen i boken när man väl läser den. Lääääääs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar