fredag 18 januari 2013

CIRKELN

Författare: Mats Stranberg och Sara Bergmark Elfgren
Genre: Science Fiction
Sidor: 515 
Serie: 1/3
Tryckningsår: 2011
Förlag: Pocketförlaget 
Ålder: Tonår 

Handling: Det handlar om sex ungdomar, Linnea, Rebecka, Minoo, Anna-Karin, Vanessa och Ida. Ida är den tjejen som älskar att vara personen i centrum medans Anna-Karin är tjejen som är rädd, rädd för Ida och hennes gäng och att de ska gå på henne. Minoo är hon som pluggar mest i klassen och kan svaret på alla frågor och Rebecka är hon som är tillsammans skolans snyggaste kille, Gustav. Linnea har ingen familj och håller sig helst för sig själv och Vanessa är en tjej som gillar att festa. 
De inte är riktigt som alla andra. Det beror inte på något psykiskt fel. Det är så att dessa sju som de egentligen var från början ingår i gruppen De Utvalda. Men Elias, han som skulle vara den sjunde dog och ingen visste varför. 
En del oförklarliga saker händer i skolan och ingen av dom förstår varför.
En natt händer något mycket konstigt, månen blir blodröd och alla de sex ungdomarna blir förda till den gamla folkparken. Ingen av dom vet varför de är där. 
Helt plötsligt flyger Ida upp och det är inte Ida som är i hennes egen kropp för stunden. En kvinna talar genom Ida till de andra fem och berättar att de är utvalda att rädda världen. 
Men kan dessa sex personer som aldrig har någonsin pratat med varann lära sig att lita på varann så att de kan sammarbeta? 
För undergången är nära och det finns ingen mer än dom som kan stoppa den.....

Omdöme: Jag fastnade verkligen för denna boken redan i början. Jag hade svårt att släppa den ifrån mig och satt gärna med den jämt. 
Det jag gillar med denna boken är att det är verkligen så jättemycket som finns i en och samma bok. Den är kort men ändå så lång om ni fattar vad jag menar.
Jag fastnade för karaktären Minoo i boken, inte bara för att jag verkligen älskar hennes namn utan för hela hennes personlighet och allt i det hon gjorde. Jag kände igen mig själv ganska mycket i henne och det är verkligen som jag.
Det finns så himla mycket bra man kan skriva om denna boken men jag vet inte vad jag ska börja. Författaren har beskrivit allt, miljön och personerna så väldigt bra att jag verkligen har en bild framför mig där alla utspelas och så. 
Jag längtar genast tills jag ska greppa tag i Eld, den andra serien och läsa den med, för vem kan motså att samla på sig hela serien när den är så sjukt bra? :) 



1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera