lördag 19 januari 2013

Arizonas bok

Författare: Eden Maguire 
Genre: Science Fiction, drama
Sidor: 255
Serie: 2/4 i serien Beautiful Dead 
Tryckningsår: 2010
Serie: Semic, tack för boken! 
Ålder: Tonår

Handling: Boken handlar om Darina som är utvald att hjälpa de tre ungdomarna i Beautiful Dead att gå över till andra sidan. Det ska hon göra genom att komma på orsaken till varför de dog. Eftersom den stunden där de dör är som ett stort tomrum, de vet inte vad som har hänt eller varför och det är därför Darina måste hjälpa Arizona som nu står på tur. 
Arizona har inte långt tid kvar tillsammans med Beautiful Dead och det blir inte bättre med att hon håller inne sanningen för Darina som måste hjälpa henne. 
Tillslut beslutar sig Darina för att besöka Arizonas föräldrar men det går inte riktigt som planerat och hon blir utkastad. 
Ute på trädgården utanför Arizonas familjs hus sitter en liten pojke i lusthuset. Han sitter och ritar i ett litet anteckningsblock. När Darina kommer närmare honom blir han rädd och gömmer sig. Det verkar som han inte kan prata och är rädd för allt. Då kommer en man fram till Darina och presenterar sig som Peter. Han berättar att pojken är Arizonas lillebror och att han har en sjukdom som gör att han inte kan tolka ansiktsuttryck. Det är därför han är så rädd. 
Men föräldrarna verkar inte bry sig och verkar inte vilja ha pojken alls. 
Darina försöker lista ut mer om pojken och familjen men Arizona vägrar berätta mera. 
Arizona vägrar hjälpa till, hon håller tyst och berättar inte vad hon håller inom sig. 
Ska Darina lyckas hjälpa Arizona eller kommer hon skickas tillbaka till limbo? 

Omdöme: Denna boken var verkligen mycket bättre än den första, jag fastnade direkt och läste mer och mer. Det är verkligen jättebra beskrivningar och sånt på personerna och miljöerna. 
Boken var spännande direkt till skillnad från den första i serien som var lite seg här och var. 
Så ja, ytterligare en bok som har fångat mig och jag måste verkligen läsa klart den serien också! 
Jag gillade Arizona och hennes personlighet i boken. Hon är så tuff men ändå svag på insidan. Hon kan verkligen offra allt för sin bror vad som än händer och hon klarar det mesta.
Även om hon bråkade mycket med sin familj innan hon dog kunde hon klara det.

Hon är en helcool människa som klarar allt helt enkelt! 
Men fortfarande tycker jag att boken kunde varit lite längre, man hinner inte skriva så mycket på bara 255 sidor. Så om den hade varit längre och jag hade lite mer att läsa skulle jag varit ännu gladare! Men jag ångrar verkligen inte att jag läste boken för den var väldigt bra och jag tror det ändrar en del hur man tänker om man har det som Arizona hade det hemma. Man kan vara stark även om det inte alltid känns så lätt och det tycker jag att boken har framfört väldigt bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar