fredag 5 oktober 2012

De utvalda - TANKELÄSAREN

Författare: Kristin Cashore 
Genre: Äventyr, fantasy
Sidor: 480
Serie: Bok 1/3
Trycknings år: 2011
Förlag: Semic
              

Handling: Boken handlar om Katsa. 
Katsa är ungefär 18 år och bor i kungadömet Middluns. 
Hon var en skicklig slagskämpe redan som barn och blev bara bättre med åren. Redan som barn hade hon slagit in näsbenet på en pojken så hårt att han dog. 
Det utnyttjar Kung Randa självklart! Han skickar Katsa iväg på uppdrag som att döda grannarna, hota någon i grann kungariket. Vad som helst bara Randa slipper dom. 
Till en början tycker Katsa det är okej att döda och hota folk åt Randa. Men mer och mer förstår hon att han bara utnyttjar henne. Hon slutar göra som han säger att hon ska göra och går sin egen väg. 

Men en dag träffar Katsa Po, han är mystisk, svårslagen i strid och har ögon som ser rakt igenom henne.
Po förstår Katsa bättre än någon annan, men han har något han döljer. 
Po kommer till Middluns för att leta reda på sin farfar, han har blivit kidnappad. Men Katsa har redan räddat honom. Han sitter uppe i kung Randas slott gömd för alla utom några ytterst få. 
Katsa och Po vill ta reda på vad som hänt hans farfar som inte minns något alls. Vem som kidnappade honom....
En farofylld färd tar sin början och Katsa får uppleva sådant hon inte trodde var möjligt! 
Bottenlös ondska, trofast vänskap och en kärlek så stark att den skrämmer henne...

Omdöme: Jag fick boken i julklapp förra året och läste den på sommarlovet i år. Jag hade självklart hört mycket bra om boken så jag hade höga förväntningar på den. 
Personligen älskade jag den boken verkligen! Man ser bilder framför sig. 
Författaren har beskrivit miljöerna och personerna så väldans bra, vilket jag tycker har en stor betydelse i en bok. Det är som om det inte skulle finnas några bin skulle det inte finnas någon honung och inga blommor, träd  och så vidare. 

Det jag tyckte fattades i boken som jag blev lite besviken på var att man hade förvantat sig att de hade berättat lite mer om vad som hände, men Katsa, Po, och de andra i riket. 
Det slutade lite plötsligt. 

Annars så var boken för mig fängslande. Jag kunde knappt sitta en stund utan att läsa och det blev några kvällar man satt uppe och läste för att boken var så bra! 

Betyg: 9/10 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar